Αρχείο

    

Κοινή έκθεση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Συγκοινωνιών και Έργων και της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Νομικών για το νομοσχέδιο «Ο περί Οδικής Ασφάλειας (Τροποποιητικός) (Αρ. 2) Νόμος του 2010»

 

Παρόντες:

Κοινοβουλευτική Επιτροπή Συγκοινωνιών και Έργων:

Κοινοβουλευτική Επιτροπή Νομικών:

Αντώνης Αντωνίου, πρόεδρος

Σωτήρης Σαμψών, πρόεδρος       

Γεώργιος Προκοπίου

Ρίκκος Μαππουρίδης

Αριστοτέλης Μισός

Γεώργιος Γεωργίου

Ζαχαρίας Ζαχαρίου 

Άριστος Δαμιανού

Ανδρέας Μιχαηλίδης

Γιώργος Λουκαΐδης

Αντρέας Φακοντής

Αντώνης Αντωνίου

Κώστας Κώστα

 

Χριστάκης Τζιοβάνης

 

          Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Συγκοινωνιών και Έργων και η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Νομικών μελέτησαν το πιο πάνω νομοσχέδιο σε κοινή συνεδρία τους, που πραγματοποιήθηκε στις 4 Φεβρουαρίου 2015, καθώς και σε ξεχωριστές συνεδρίες τους, που πραγματοποιήθηκαν στις 12 και 11 Φεβρουαρίου 2015, αντίστοιχα.  Στα πλαίσια της κοινής συνεδρίας τους, κλήθηκαν και παρευρέθηκαν ενώπιον των επιτροπών  εκπρόσωποι του Υπουργείου Συγκοινωνιών και Έργων, του Τμήματος Οδικών Μεταφορών και της Μονάδας Οδικής Ασφάλειας του ίδιου υπουργείου, του Υπουργείου Υγείας, του Γενικού Χημείου του Κράτους, του Τμήματος Φαρμακευτικών Υπηρεσιών του ίδιου υπουργείου, του Υπουργείου Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, της Αστυνομίας, της Νομικής Υπηρεσίας της Δημοκρατίας και του Αντιναρκωτικού Συμβουλίου Κύπρου. 

          Σκοπός του νόμου που προτείνεται είναι η τροποποίηση του περί Οδικής Ασφάλειας Νόμου, ώστε να μειωθούν τα επιτρεπτά όρια αλκοόλης στην εκπνοή και στο αίμα για συγκεκριμένες κατηγορίες οδηγών, που περιλαμβάνουν τους αρχάριους οδηγούς, τους οδηγούς μηχανοκίνητων δικύκλων, φορτηγών, λεωφορείων, ταξί και οχημάτων που μεταφέρουν επικίνδυνα φορτία, με απώτερο στόχο τη μείωση των οδικών δυστυχημάτων που σχετίζονται με την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλης. 

          Ειδικότερα, για τις εν λόγω κατηγορίες οδηγών προτείνεται η μείωση του επιτρεπτού ορίου αλκοόλης στην εκπνοή ή στο αίμα από τα 22 εκατομμυριοστά του γραμμαρίου αλκοόλης στα 100 χιλιοστά του λίτρου εκπνοής στα 9 εκατομμυριοστά του γραμμαρίου και από τα 50 χιλιοστά του γραμμαρίου αλκοόλης στα 100 χιλιοστά του λίτρου αίματος στα 20 χιλιοστά του γραμμαρίου.

          Επιπρόσθετα, με το υπό αναφορά νομοσχέδιο προτείνεται η ακριβέστερη καταγραφή των μελών του Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας, η προσθήκη ερμηνείας του όρου “αστυνομικός”, ώστε να περιλαμβάνει όλα τα μέλη της αστυνομίας και όχι μόνο τον αστυφύλακα όπως καθορίζεται στον περί Αστυνομίας Νόμο, και η αντικατάσταση του ορισμού του όρου “καθορισθέν όριο”, ώστε αυτός να συνάδει με τα νέα προτεινόμενα επιτρεπτά όρια αλκοόλης.

          Σύμφωνα με στοιχεία που κατατέθηκαν στην επιτροπή, μεγάλος αριθμός οδικών δυστυχημάτων που επισυνέβησαν με βασική αιτία την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλης αφορούσε νεαρούς οδηγούς, καθώς και οδηγούς και επιβάτες μηχανοκίνητων δικύκλων.  Οι οδηγοί φορτηγών, λεωφορείων και ταξί εμπλέκονται συχνότερα σε οδικά δυστυχήματα λόγω του αυξημένου χρόνου οδήγησης με ιδιαίτερα σοβαρές συνέπειες είτε σε άλλους οδικούς χρήστες λόγω του όγκου των οχημάτων αυτών είτε σε μεγάλο αριθμό επιβατών που μεταφέρονται με αυτά τα οχήματα. 

          Περαιτέρω, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, σε δεκαοκτώ κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ισχύει μειωμένο ή και μηδενικό όριο για κατηγορίες οδηγών, όπως οι αρχάριοι ή οι επαγγελματίες.  Επίσης, σημειώνεται ότι το προτεινόμενο όριο είναι σύμφωνο με τη “Σύσταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής της 17ης Ιανουαρίου 2001 σχετικά με το μέγιστο επιτρεπόμενο ποσοστό αλκοολαιμίας των οδηγών μηχανοκίνητων οχημάτων”. 

          Στα πλαίσια της συζήτησης του νομοσχεδίου, απασχόλησαν τα μέλη των επιτροπών τα ακόλουθα ζητήματα:

1.         Η επέκταση της προτεινόμενης ρύθμισης αναφορικά με μηχανοκίνητο όχημα κατηγορίας “L”, ώστε να περιλαμβάνει όλα τα δίκυκλα, τρίκυκλα και τετράκυκλα που εμπίπτουν στην κατηγορία αυτή.

2.         Η εφαρμογή της προτεινόμενης ρύθμισης καθόσον αφορά τους επαγγελματίες οδηγούς ταξί και ο περιορισμός της μόνο κατά την ώρα υπηρεσίας αυτών. 

3.         Το ενδεχόμενο αντισυνταγματικότητας της προτεινόμενης ρύθμισης λόγω διάκρισης μεταξύ των οδηγών.  Για το ζήτημα αυτό η εκπρόσωπος της Νομικής Υπηρεσίας της Δημοκρατίας δήλωσε ότι δεν τίθεται θέμα αντισυνταγματικότητας και ότι οι λόγοι της ρύθμισης αιτιολογούνται.

          Για τα υπόλοιπα ζητήματα η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Συγκοινωνιών και Έργων και η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Νομικών αποφάσισαν να επεκτείνουν την προτεινόμενη ρύθμιση σε όλα τα οχήματα κατηγορίας “L” και να περιορίσουν την εφαρμογή της αναφορικά με τους επαγγελματίες οδηγούς ταξί μόνο κατά την ώρα της υπηρεσίας τους.

          Όλοι οι παρευρισκόμενοι συμφώνησαν με τους σκοπούς και τις επιδιώξεις του υπό αναφορά νομοσχεδίου.

          Υπό το φως των πιο πάνω, οι επιτροπές, αφού διαμόρφωσαν ανάλογα το κείμενο του νομοσχεδίου σύμφωνα με τις πιο πάνω αποφάσεις τους και επέφεραν σε αυτό τις αναγκαίες από νομοτεχνικής άποψης τροποποιήσεις, εισηγούνται στη Βουλή, κατά πλειοψηφία των μελών τους βουλευτών των κοινοβουλευτικών ομάδων του Δημοκρατικού Συναγερμού και ΑΚΕΛ-Αριστερά-Νέες Δυνάμεις, την ψήφιση του νομοσχεδίου σε νόμο, αφού προηγουμένως τροποποιηθεί ο τίτλος του, ώστε να αναφέρεται ως «Ο περί  Οδικής Ασφάλειας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2015».

          Ο πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Συγκοινωνιών και Έργων και μέλος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Νομικών, καθώς και το μέλος της επιτροπής Συγκοινωνιών και Έργων βουλευτές της κοινοβουλευτικής ομάδας του Δημοκρατικού Κόμματος δήλωσαν πως θα τοποθετηθούν επί των διατάξεων του νομοσχεδίου κατά τη συζήτησή του ενώπιον της ολομέλειας του σώματος. 

         

 

 

 

 

 

 

 

21η Απριλίου 2015

 

     

    

     © Copyright 2000.  Η Βουλή των Αντιπροσώπων