Έκθεση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Περιβάλλοντος
για τους κανονισμούς
«Οι περί Ελέγχου της Ρύπανσης της Ατμόσφαιρας
(Φάση ΙΙ της Ανάκτησης Ατμών Βενζίνης κατά τη Διάρκεια του Ανεφοδιασμού
Μηχανοκίνητων Οχημάτων σε Πρατήρια Καυσίμων) Κανονισμοί του 2012»
Παρόντες:
Αδάμος Αδάμου, πρόεδρος |
Χριστάκης Τζιοβάνης |
Γιώργος Περδίκης |
Γιώργος Γεωργίου |
Ανδρέας Κυπριανού |
Σοφοκλής Φυττής |
Ανδρέας Πιτσιλλίδης |
Ρούλα Μαυρονικόλα |
Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Περιβάλλοντος
μελέτησε τους πιο πάνω κανονισμούς σε
έξι
συνεδρίες της, που πραγματοποιήθηκαν στο διάστημα μεταξύ
27 Ιανουαρίου
και
30 Μαρτίου
2012. Στα πλαίσια των συνεδριάσεων αυτών
κλήθηκαν και παρευρέθηκαν ενώπιον της επιτροπής εκπρόσωποι του Τμήματος
Επιθεώρησης Εργασίας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων,
του Υπουργείου Υγείας, του Γενικού Χημείου του Κράτους, του Υπουργείου
Εμπορίου,
Βιομηχανίας και Τουρισμού, του Υπουργείου Συγκοινωνιών και Έργων, του
Γραφείου του Γενικού Εισαγγελέα της Δημοκρατίας, της ΟΕΒ, του ΚΕΒΕ, του
ΕΤΕΚ, της ΠΟΒΕΚ, του Παγκύπριου Συνδέσμου Πρατηριούχων Πετρελαιοειδών,
του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών, της Παγκύπριας Ένωσης Καταναλωτών
και Ποιότητας Ζωής, της Ομοσπονδίας Περιβαλλοντικών Οργανώσεων Κύπρου,
του Συνδέσμου Επηρεαζόμενων Κατοίκων από Πρατήρια Πετρελαιοειδών και των
εταιρειών εισαγωγής και διάθεσης βενζίνης σε πρατήρια καυσίμων (Lukoil
Cyprus Ltd, Hellenic Petroleum Cyprus Ltd, Petrolina Holdings Ltd
και
Exxon Mobil Cyprus Inc). Το Τμήμα
Περιβάλλοντος,
παρ’
όλο που κλήθηκε και δεν εκπροσωπήθηκε στη συνεδρία της
επιτροπής, ενημέρωσε γραπτώς για τις θέσεις του.
Σκοπός των προτεινόμενων κανονισμών, οι οποίοι εκδίδονται δυνάμει του
άρθρου 9 του περί Ελέγχου της Ρύπανσης της Ατμόσφαιρας Νόμου, είναι η
θέσπιση δευτερογενούς νομοθεσίας για εναρμόνιση με το κοινοτικό
κεκτημένο και ειδικότερα με την Οδηγία 2009/126/ΕΚ του Ευρωπαϊκού
Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 21ης Οκτωβρίου 2009
σχετικά με τη φάση ΙΙ της ανάκτησης ατμών βενζίνης κατά τη διάρκεια του
ανεφοδιασμού μηχανοκίνητων οχημάτων σε πρατήρια καυσίμων, ώστε να
επιτευχθεί μείωση της ποσότητας ατμών βενζίνης που εκπέμπεται στην
ατμόσφαιρα κατά τη διάρκεια του ανεφοδιασμού μηχανοκίνητων οχημάτων σε
πρατήρια καυσίμων.
Ας σημειωθεί ότι η Κυπριακή Δημοκρατία όφειλε να εναρμονιστεί με την
εν λόγω Οδηγία πριν από την 1η Ιανουαρίου 2012 ,
ωστόσο οι κανονισμοί κατατέθηκαν στη Βουλή των Αντιπροσώπων στις 9
Δεκεμβρίου 2011.
Ειδικότερα, οι προτεινόμενοι
κανονισμοί καθορίζουν:
1. τις περιπτώσεις πρατηρίων καυσίμων
που οφείλουν να εξοπλίζονται με σύστημα της φάσης ΙΙ της ανάκτησης ατμών
βενζίνης (σύστημα της φάσης ΙΙ),
2. τις περιπτώσεις πρατηρίων που
εξαιρούνται από τις διατάξεις των κανονισμών,
3. τα επίπεδα απόδοσης των συστημάτων της φάσης ΙΙ,
4. την πρόβλεψη για διενέργεια
ελέγχων
της απόδοσης της δέσμευσης ατμών βενζίνης
από τα συστήματα και
5. την προσαρμογή στην τεχνική πρόοδο.
Σε σχέση
με την εγκατάσταση συστήματος της φάσης ΙΙ, οι προτεινόμενοι κανονισμοί
προβλέπουν ότι:
1. κάθε νέο πρατήριο καυσίμων εξοπλίζεται με σύστημα της φάσης ΙΙ ,
όταν η πραγματική ή η σκοπούμενη
διακίνηση βενζίνης από αυτό υπερβαίνει:
α. τα πεντακόσια κυβικά μέτρα ετησίως ή
β. τα εκατό κυβικά μέτρα ετησίως ,
όταν αυτά βρίσκονται κάτω από χώρους μόνιμης κατοικίας ή εργασίας,
2. κάθε υφιστάμενο πρατήριο καυσίμων το οποίο υπόκειται σε
σημαντική ανακαίνιση εξοπλίζεται με σύστημα της φάσης ΙΙ ,
όταν η πραγματική ή η σκοπούμενη διακίνηση βενζίνης από αυτό
υπερβαίνει:
α. τα πεντακόσια κυβικά μέτρα ετησίως ή
β. τα εκατό κυβικά μέτρα ετησίως, όταν αυτά βρίσκονται κάτω από
χώρους μόνιμης κατοικίας ή εργασίας, και
3. κάθε υφιστάμενο πρατήριο καυσίμων με διακίνηση βενζίνης άνω
των τριών χιλιάδων κυβικών μέτρων ετησίως που δεν υπόκειται σε
πρόγραμμα σημαντικής ανακαίνισης εξοπλίζεται με σύστημα της φάσης ΙΙ
μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2018.
Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του Τμήματος Επιθεώρησης Εργασίας και την
εισηγητική έκθεση που συνοδεύει τους κανονισμούς, οι προτεινόμενοι
κανονισμοί συμπληρώνουν τις διατάξεις των περί Ελέγχου της Ρύπανσης της
Ατμόσφαιρας [Έλεγχος των Εκπομπών Πτητικών Οργανικών Ουσιών (VOC) από
την Αποθήκευση Βενζίνης και τη Διάθεσή της από τις Τερματικές
Εγκαταστάσεις στους Σταθμούς Διανομής Καυσίμων] Κανονισμών, οι οποίοι
αφορούν τον έλεγχο των εκπομπών πτητικών οργανικών ενώσεων (ατμών
βενζίνης) που προέρχονται από την αποθήκευση βενζίνης και τη διάθεσή της
από τις τερματικές εγκαταστάσεις στα πρατήρια καυσίμων (φάση Ι της
ανάκτησης ατμών βενζίνης).
Όπως ο ίδιος δήλωσε, από την εφαρμογή των προτεινόμενων κανονισμών το
κόστος της εγκατάστασης του εν λόγω συστήματος στα πρατήρια καυσίμων θα
επωμιστούν οι εταιρείες εισαγωγής και διάθεσης βενζίνης σε πρατήρια
καυσίμων, καθώς και αριθμός πρατηριούχων (κάτω των δέκα) που δε
συμβάλλονται με συγκεκριμένες εταιρείες εισαγωγής και διάθεσης βενζίνης
σε πρατήρια καυσίμων. Ωστόσο, στις περιπτώσεις μεγάλων πρατηρίων που θα
εγκαταστήσουν το σύστημα θα προκύψει υπολογίσιμο οικονομικό όφελος μέσω
της ανάκτησης βενζίνης.
Επιπρόσθετα, ο ίδιος εκπρόσωπος ενημέρωσε
την επιτροπή ότι από το 1999 μέχρι σήμερα πέραν του 50% των εταιρειών
εισαγωγής και διάθεσης βενζίνης σε πρατήρια καυσίμων με οδηγίες του
Τμήματος Επιθεώρησης Εργασίας προχώρησαν στην εγκατάσταση της υπόγειας
υποδομής, που αποτελεί μέρος του συστήματος της φάσης ΙΙ, με αποτέλεσμα
το κόστος για την ολοκλήρωση της εγκατάστασης του συστήματος να
περιορίζεται αισθητά.
Κατά τη συζήτηση του θέματος όλοι οι παρευρισκόμενοι
συμφώνησαν με τους σκοπούς και τις επιδιώξεις των κανονισμών και
ορισμένοι από αυτούς υπέβαλαν τις απόψεις και εισηγήσεις τους επί
συγκεκριμένων διατάξεών τους.
Το Τμήμα
Περιβάλλοντος με σχετική επιστολή του, ημερομηνίας 27 Ιανουαρίου 2012,
ενημέρωσε την επιτροπή ότι συμφωνεί με τους προτεινόμενους κανονισμούς.
Οι εκπρόσωποι του Κυπριακού Συνδέσμου
Καταναλωτών και της Παγκύπριας Ένωσης Καταναλωτών και Ποιότητας Ζωής
δήλωσαν ότι συμφωνούν με τις προτεινόμενες ρυθμίσεις, υπό την προϋπόθεση
ότι το κόστος για την εγκατάσταση του συστήματος της φάσης ΙΙ δε θα
μετακυλισθεί στους καταναλωτές.
Οι εκπρόσωποι των εταιρειών εισαγωγής και διάθεσης βενζίνης σε
πρατήρια καυσίμων, προσθέτοντας στα όσα δήλωσε ο εκπρόσωπος του Τμήματος
Επιθεώρησης Εργασίας, ενημέρωσαν την επιτροπή ότι οι πρόνοιες της
Οδηγίας εφαρμόζονται ήδη στα νέα και υφιστάμενα πρατήρια καυσίμων και
διαβεβαίωσαν ότι οι εταιρείες δε θα επιβαρύνουν τους καταναλωτές και
τους πρατηριούχους με το κόστος εγκατάστασης του συστήματος της φάσης ΙΙ
στις περιπτώσεις εγκατάστασής του.
Η εκπρόσωπος του Συνδέσμου Επηρεαζόμενων Κατοίκων από Πρατήρια
Πετρελαιοειδών, χωρίς να διαφωνεί με τους κανονισμούς, εισηγήθηκε όπως η
υποχρέωση για εγκατάσταση του συστήματος της φάσης ΙΙ καταστεί καθολική,
ώστε να εγκατασταθεί σε όλα τα πρατήρια καυσίμων, περιλαμβανομένων όχι
μόνο υφιστάμενων και νέων πρατηρίων καυσίμων, αλλά και των μεμονωμένων
αντλιών που βρίσκονται σε απομακρυσμένα χωριά και εντός τμημάτων ή
υπηρεσιών της δημόσιας υπηρεσίας.
Επιπρόσθετα, η ίδια εκπρόσωπος εξέφρασε τις ανησυχίες της για τις
επιβλαβείς συνέπειες που επιφέρει στην υγεία των κατοίκων η λειτουργία
των πρατηρίων καυσίμων και ιδιαίτερα η έκθεση των κατοίκων στο βενζόλιο,
που αποτελεί δευτερεύον συστατικό της βενζίνης και θεωρείται ιδιαίτερα
καρκινογόνο.
Ο εκπρόσωπος του Τμήματος Επιθεώρησης Εργασίας, απαντώντας στις
θέσεις και εισηγήσεις της εκπροσώπου του Συνδέσμου Επηρεαζόμενων
Κατοίκων από Πρατήρια Πετρελαιοειδών, δήλωσε τα ακόλουθα:
|