Αρχείο

    

Έκθεση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Θεσμών, Αξιών και Επιτρόπου Διοικήσεως για το θέμα «Η ύπαρξη και λειτουργία καζίνων στα κατεχόμενα, η συμμετοχή Ελληνοκυπρίων στις δραστηριότητές τους και η ανάγκη θεσμικής προστασίας της κυπριακής κοινωνίας μέσω της λειτουργίας και εισαγωγής θεσμών για το σκοπό αυτό»

Παρόντες:

Ρίκκος Ερωτοκρίτου, πρόεδρος Ανδρέας Θεμιστοκλέους
Γιαννάκης Γαβριήλ Ανδρέας Αγγελίδης
Κλαύδιος Μαυροχάννας Μαρίνος Σιζόπουλος

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Θεσμών, Αξιών και Επιτρόπου Διοικήσεως μελέτησε το πιο πάνω θέμα, το οποίο ενέγραψε ο πρόεδρός της κ. Ρίκκος Ερωτοκρίτου, σε μεγάλο αριθμό συνεδριάσεών της, που πραγματοποιήθηκαν στο διάστημα μεταξύ Ιανουαρίου 2007 και Νοεμβρίου 2008. Στις συνεδριάσεις αυτές κλήθηκαν και παρευρέθηκαν ενώπιον της επιτροπής, όπου και εξέφρασαν τις απόψεις τους για το θέμα, ο πρώην Υπουργός Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως, ο Γενικός Εισαγγελέας της Δημοκρατίας, εκπρόσωποι του Υπουργείου Οικονομικών και του Τμήματος Εσωτερικών Προσόδων του Υπουργείου Οικονομικών, εκπρόσωποι του Αρχηγείου Αστυνομίας, η γενική διευθύντρια του Κυπριακού Οργανισμού Τουρισμού (ΚΟΤ), εκπρόσωποι της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου, του Συνδέσμου Εμπορικών Τραπεζών, ο διευθυντής και εκπρόσωποι της εταιρείας “JCC Ltd”, ο πρόεδρος του Συνδέσμου Αντιμετώπισης Κοινωνικών Προβλημάτων (ΣΑΚΟΠ) και ο Τουρκοκύπριος ακαδημαϊκός δρ Zeki Besiktepeli.

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ

Εισάγοντας το πιο πάνω θέμα, ο εισηγητής του, πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Θεσμών, Αξιών και Επιτρόπου Διοικήσεως, ανέφερε ότι η συζήτησή του θα πρέπει να οριοθετηθεί στα παράνομα καζίνα που εδρεύουν στα κατεχόμενα. Όπως τόνισε ο ίδιος, τα καζίνα αυτά λειτούργησαν στα κατεχόμενα μετά την εγκαθίδρυση της ισλαμικής, πλην εκκοσμικευμένης, κυβέρνησης του κ. Ταγίπ Ερντογάν, ο οποίος φρόντισε, κάτω από την πίεση και το βάρος κομματικών και πολιτικών αποφάσεων, να απαγορεύσει τη λειτουργία τους στην Τουρκία και, στα πλαίσια συνεννόησης με τους ψευδοκυβερνώντες, να μεταφερθούν στα κατεχόμενα, αφού, σύμφωνα με στοιχεία, αυτά έχουν ετήσιο κέρδος 500 εκατομ. δολάρια το χρόνο, εκ των οποίων τα 200 εκατομ. δολάρια διανέμονται μεταξύ των στελεχών του καθεστώτος και τα υπόλοιπα μεταξύ των ιδιοκτητών των καζίνων. Αυτό δείχνει τη μία πτυχή του θέματος, η οποία αφορά την οικονομική ενίσχυση όχι μόνο των κατεχομένων, αλλά και της ίδιας της Τουρκίας από τη λειτουργία των καζίνων αυτών και τη συρροή Ελληνοκυπρίων στα κατεχόμενα, για να επισκεφθούν τα καζίνα, ο αριθμός των οποίων κυμαίνεται τις καθημερινές στα χίλια με χίλια διακόσια άτομα, ενώ τα Σαββατοκύριακα αυξάνεται στις δύο χιλιάδες περίπου.

Σύμφωνα με τον ίδιο, τα εν λόγω καζίνα διαθέτουν και άλλων ειδών υπηρεσίες όπως εστιατόρια, νυκτερινά κέντρα διασκέδασης και βεβαίως καμπαρέ. Το τελευταίο αυτό είδος υπηρεσίας/ψυχαγωγίας ανάγεται στη σφαίρα του ποινικού αδικήματος, το οποίο, αν προσφερόταν στις ελεύθερες περιοχές της Κυπριακής Δημοκρατίας, θα ήταν συναφές και ανάλογο σε βαρύτητα με την προώθηση γυναικών στην πορνεία.

Σύμφωνα με στοιχεία της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου που επικαλέστηκε ο εισηγητής του θέματος, το 2005 το ποσό που παίχτηκε στα καζίνα των κατεχομένων ανέρχεται στα €68.344.057, ποσό εξωφρενικό, αν αναλογιστεί κάποιος τον προϋπολογισμό του κυπριακού κράτους, τις θυσίες και τις προσπάθειες που γίνονται από τα νοικοκυριά για εξοικονόμηση χρηματικών πόρων ή και από το κράτος, ώστε να εξοικονομήσει χρήματα για αναπτυξιακούς και άλλους σκοπούς.

Με βάση τα πιο πάνω, κεντρικός στόχος της εγγραφής αυτού του θέματος είναι η προσπάθεια να καταστεί η ζωή δυσκολότερη γι’ αυτούς που, όντας ασυνείδητοι, παίζουν τα λεφτά τους στα καζίνα. Γι’ αυτό οφείλει το Υπουργείο Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως και οι φορολογικές υπηρεσίες του κράτους να εξαγγείλουν δραστικά μέτρα, στα πλαίσια της λειτουργίας των θεσμών, να παρακολουθούν αυτές τις δραστηριότητες και να τις φορολογούν, ώστε να δημιουργήσουν αντικίνητρα. Αντί αυτού, σήμερα παρατηρείται μια πλήρης αμηχανία και αδράνεια, δε διαμαρτύρεται κανένας και δεν προσπαθεί κανένας να καταστείλει θεσμικά αυτό το οποίο γίνεται. Αν ξυπνήσουν κάποιοι κάποια μέρα και προσπαθήσουν να συζητήσουν αυτό το ζήτημα χρονικά καθυστερημένα, τότε θα κριθούν “ανεπίκαιροι”, “οπισθοδρομικοί”, “καθυστερημένοι”, διότι δε φρόντισαν να το μελετήσουν έγκαιρα και να δράσουν με θεσμικούς τρόπους.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στα πλαίσια της εξέτασης του όλου θέματος ο εισηγητής του απέστειλε δύο επιστολές, μία προς τον πρόεδρο του Συνδέσμου Εμπορικών Τραπεζών, με την οποία του απηύθυνε σωρεία ερωτήσεων που αφορούσαν τις πιστωτικές κάρτες, τη λειτουργία της εταιρείας “JCC Ltd”, την ύπαρξη συνεργασίας των τραπεζών με “τραπεζικά ιδρύματα” που λειτουργούν στα κατεχόμενα και την εξόφληση επιταγών, και μία προς το διευθυντή του Τμήματος Εσωτερικών Προσόδων του Υπουργείου Οικονομικών, με την οποία ζητούνταν οι απόψεις του ως προς το κατά πόσο είναι πρακτικά δυνατό να εξευρεθεί τρόπος να φορολογούνται τα κέρδη αυτών που παίζουν στα καζίνα. Και για τις δύο επιστολές εξέφρασαν τις απόψεις και τοποθετήσεις τους ενώπιον της επιτροπής οι αρμόδιοι που παρευρέθηκαν στις συνεδρίες της. Οι απόψεις/θέσεις τους εκτίθενται πιο κάτω.

ΑΠΟΨΕΙΣ ΠΡΟΣΚΕΚΛΗΜΕΝΩΝ

1. Πρώην Υπουργός Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως (Σοφοκλής Σοφοκλέους)

· Σύμφωνα με τον πρώην υπουργό, η κυβεία θεωρείται παράνομη πράξη στην Κυπριακή Δημοκρατία και, ως εκ τούτου, παράνομη πράξη είναι και αυτή η οποία συντελείται και οργανώνεται στα πολλά καζίνα που λειτουργούν στο ψευδοκράτος. Συναφώς, όσοι επιδίδονται σ’ αυτή στην ουσία διαπράττουν παρανομία.

· Το υπουργείο είναι έτοιμο να συνεργαστεί και με τη Βουλή σε μια προσπάθεια να στοιχειοθετηθούν συγκεκριμένες κατηγορίες αδικημάτων που να μπορεί να παρουσιαστούν ενώπιον δικαστηρίων. Το υπουργείο έχει προβληματιστεί και έχει ανταλλάξει απόψεις με το Γενικό Εισαγγελέα της Δημοκρατίας και με άλλες υπηρεσίες, και κυρίως με το Υπουργείο Οικονομικών, για να τροχοδρομηθεί συλλογική προσπάθεια καταστολής ή περιορισμού του φαινομένου.

· Το ζήτημα, εκτός από τη νομική πτυχή, έχει και πολιτική πτυχή, η οποία πρέπει να προσμετρηθεί για την ορθή αντιμετώπιση του όλου προβλήματος.

· Το υπουργείο προβληματίστηκε για τον τρόπο απόδειξης της πράξης της κυβείας. Μία εισήγηση που μελετήθηκε ήταν να αποτελεί αποδεικτικό στοιχείο η χρήση των πιστωτικών καρτών, κάτι όμως που φαίνεται να μην προφέρεται, γιατί οι επιτήδειοι μπορούν εύκολα να παίρνουν χρήματα από τις μηχανές ανάληψης μετρητών χωρίς να χρησιμοποιούν πιστωτικές κάρτες. Ως εκ τούτου, εγκαταλείφθηκε η σκέψη όπως η πιστωτική κάρτα χρησιμοποιηθεί ως τεκμήριο ενώπιον της δικαιοσύνης, ώστε να στοιχειοθετηθεί αδίκημα.

· Γενική θέση του υπουργείου, αλλά και του Γενικού Εισαγγελέα της Δημοκρατίας είναι ότι υπάρχει δυσχέρεια στο να αποδειχτεί η παράνομη πράξη της κυβείας, ιδιαίτερα αν αυτή τελείται σε καζίνο στο ψευδοκράτος.

· Η αστυνομία βρίσκεται από το 2005 στα οδοφράγματα σε μια προσπάθεια να ελέγξει και όχι να “ταλαιπωρήσει” τους πολίτες, αφού ως κράτος δικαίου η Κυπριακή Δημοκρατία πρέπει να υιοθετεί νόμιμες ρυθμίσεις και όχι να χρησιμοποιεί τρόπους, απλά για να “ταλαιπωρεί”. Η αστυνομία έχει διερευνήσει μέχρι σήμερα πάρα πολλές τέτοιες περιπτώσεις. Μεταξύ αυτών υπήρξαν δύο συγκεκριμένες καταγγελίες και μια παραδοχή, ωστόσο αυτές οι περιπτώσεις δε θα είχαν καμιά πιθανότητα να αποδειχθούν ενώπιον δικαστηρίου.

· Αποτελεί ανήθικη και απαράδεκτη συμπεριφορά το να επισκέπτονται το ψευδοκράτος κάποιοι Ελληνοκύπριοι, να το υποστηρίζουν οικονομικά με τον τρόπο αυτό και να συντελούν στην τέλεση παράνομης πράξης επιδιδόμενοι σε κυβεία στα καζίνα, τη στιγμή που η Κυπριακή Δημοκρατία μέσα από τη νομοθεσία της θεωρεί την κυβεία παράνομη πράξη.

· Αν το κράτος, στην προσπάθεια να καταστείλει αυτή την παράνομη συμπεριφορά, οδηγήσει υποθέσεις ενώπιον δικαστηρίου και δεν καταφέρει να τις αποδείξει, δηλαδή να τεκμηριώσει το αδίκημα, τότε το γεγονός αυτό από μόνο του θα ενθαρρύνει περισσότερο αυτούς τους πολίτες να συνεχίσουν να επισκέπτονται τα καζίνα των κατεχομένων.

· Το υπουργείο διαθέτει στοιχεία για τον αριθμό των επισκεπτών στα κατεχόμενα, όπως και για τις ώρες διακίνησής τους, που είναι συνήθως μεταξύ 3.00 με 6.00 π.μ. Αυτά τα στοιχεία είναι εμπιστευτικά, βρίσκονται όμως στη διάθεση των μελών της επιτροπής, αν κριθεί ότι αυτό είναι αναγκαίο. Βεβαίως, η αστυνομία δεν μπορεί να γνωρίζει πού ακριβώς διακινούνται οι επισκέπτες αυτοί μέσα στο έδαφος των κατεχομένων.

2. Εκπρόσωποι του Αρχηγείου Αστυνομίας

· Με βάση τις υπάρχουσες πληροφορίες, σήμερα λειτουργούν στα κατεχόμενα είκοσι τρία (23) καζίνα, δύο (2) στη Λευκωσία, δεκαέξι (16) στην Κερύνεια και πέντε (5) στην περιοχή Αμμοχώστου.

· Η αστυνομία δεν μπορεί να ερευνά τον κόσμο που διακινείται προς και από τα κατεχόμενα, έτσι ώστε να εντοπίσει χρήματα και ποσά από κέρδη που προέρχονται από τα καζίνα. Το 2007 σημειώθηκαν από τα οδοφράγματα 5 160 000 διελεύσεις και είναι πιθανό τα ίδια πρόσωπα να διήλθαν από τα οδοφράγματα πέρα από δέκα φορές την ημέρα. Η ταυτότητα των ατόμων αυτών είναι δύσκολο να ελέγχεται καθημερινά. Πρόσθετα, η αστυνομία δεν μπορεί να ανακρίνει τα άτομα αυτά, για να διαπιστώσει τους λόγους που επισκέπτονται τα κατεχόμενα, έστω και αν υπάρχουν υποψίες ότι αυτό γίνεται με σκοπό να επισκέπτονται τα καζίνα, διότι η ίδια η διέλευση θεωρείται ελεύθερη. Εξάλλου, κάτι τέτοιο θα προκαλούσε αντιδράσεις τόσο από τα όργανα της αστυνομίας όσο και από τα πρόσωπα που επισκέπτονται τα κατεχόμενα.

· Διαπιστώνεται αδυναμία της αστυνομίας να εμπλακεί σε ποινικές διώξεις εναντίον ατόμου που επισκέπτεται τα κατεχόμενα και επιδίδεται σε πράξεις κυβείας στα καζίνα λόγω της δυσκολίας εξεύρεσης και συλλογής αποδεικτικών στοιχείων που να διευκoλύνουν και να στηρίζουν τη διαδικασία ενώπιον δικαστηρίου. Αν εξευρεθεί τρόπος να συλλεγεί η αναγκαία μαρτυρία εναντίον κάποιου για τη διάπραξη του αδικήματος της παράνομης κυβείας, τότε η αστυνομία είναι σε θέση να εμπλακεί σε ποινική δίωξη του ατόμου αυτού.

· Σύμφωνα με την παρούσα κατάσταση, είναι σχεδόν πρακτικά αδύνατο να καταδικαστεί κάποιος για κυβεία που διαπράττεται στα κατεχόμενα ή να δοθούν πληροφορίες από το Τμήμα Εσωτερικών Προσόδων που θα οδηγήσουν σε έρευνα των εισοδημάτων κάποιου με σκοπό να φορολογηθούν τα κέρδη από την κυβεία ή η πηγή των χρημάτων που απολέσθηκαν στα καζίνα.

· Οι ποινές που προβλέπονται στη σχετική νομοθεσία για τη διάπραξη κυβείας είναι μηδαμινές. Για να μπορέσει η αστυνομία να παρουσιάσει μια υπόθεση στο δικαστήριο, εκτός από τον “κατηγορούμενο”, θα πρέπει να παρουσιάσει και τα τεκμήρια τα οποία θα πρέπει να παραληφθούν από το μέρος όπου διαπράττεται η κυβεία. Είναι συνεπώς αδύνατο να γίνει τέτοιου είδους επιχείρηση στα κατεχόμενα.

· Από την ημέρα δημοσιοποίησης της πληροφορίας από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης ότι η αστυνομία καταβάλλει προσπάθειες να εντοπίσει τους παίκτες των καζίνων, οι ιδιοκτήτες τους έχουν πλέον οχυρωθεί, δηλαδή έχουν τοποθετήσει κάμερες, προσέλαβαν φρουρούς ασφαλείας και πολύ πιθανό κάποιοι από αυτούς να οπλοφορούν. Στο παρελθόν διαδραματίστηκαν κάποια επεισόδια στα κατεχόμενα κατά τα οποία κάποιοι κτυπήθηκαν μεταξύ τους ή πυροβολήθηκαν. Είναι πολύ παρακινδυνευμένο να σταλθούν αστυνομικοί, έστω και υπό κάλυψη (“undercover”) στα καζίνα, διότι είναι ήδη όλοι γνωστοί και θα κινδυνέψουν.

3. Γενικός Εισαγγελέας της Δημοκρατίας

· Η επίδοση κάποιου σε πράξη κυβείας στα καζίνα που εδρεύουν στα κατεχόμενα αποτελεί αδιαμφισβήτητα μια παράνομη συναλλαγή. Οι νόμοι της Κυπριακής Δημοκρατίας ισχύουν σε όλη την επικράτειά της, το θέμα όμως που τίθεται είναι κατά πόσο η Δημοκρατία είναι σε θέση να επιβάλλει τους νόμους αυτούς και στα κατεχόμενα εδάφη, κάτι που λογικά φαίνεται ότι είναι αδύνατο να γίνει στο παρόν στάδιο. Ενδεικτικά αναφέρεται η αδυναμία της Δημοκρατίας να επιβάλλει πρόστιμα για παράνομα παρκαρίσματα στα κατεχόμενα. Η Δημοκρατία δεν μπορεί να απαγορεύσει τη διακίνηση από και προς τα κατεχόμενα ή να απαγορεύσει σε Ελληνοκύπριο να ξοδεύει χρήματα στα κατεχόμενα για την εξασφάλιση υπηρεσιών ή την αγορά προϊόντων.

· Ο Γενικός Εισαγγελέας της Δημοκρατίας δεν προτίθεται να αρχίσει να κινεί διαδικασίες για άσκηση ποινικών διώξεων με τη βοήθεια της αστυνομίας, η οποία θα παρακολουθεί τους πολίτες που επισκέπτονται τα καζίνα, γιατί θα ήταν επικίνδυνο για τη Δημοκρατία να εμπλακεί σε τέτοιες διαδικασίες.

· Δεν υπήρξε καμιά συζήτηση για το θέμα αυτό με τον Υπουργό Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως ούτε και με τον Αρχηγό Αστυνομίας. Αν αποφασιστεί να ασκηθούν ποινικές διώξεις, η συγκέντρωση μαρτυρικού υλικού θα είναι πολύ δύσκολη διαδικασία με συνεπακόλουθο σοβαρούς κινδύνους για τα άτομα που θα αναλάβουν αυτό το ρόλο.

· Σύμφωνα με τη θέση της Μονάδας Καταπολέμησης Αδικημάτων Συγκάλυψης (ΜΟΚΑΣ) στα κατεχόμενα πραγματοποιείται και ξέπλυμα βρόμικου χρήματος μέσω των καζίνων. Ενδεχόμενες έρευνες από επιτροπές προερχόμενες από την Ευρωπαϊκή Ένωση για τη διερεύνηση και καταστολή τέτοιων πράξεων θα προσθέσουν ένα ακόμα πρόβλημα στα ήδη υπάρχοντα και ενδεχομένως να δίδουν την εντύπωση μιας ακόμα μορφής αναγνώρισης, αφού θα αξιολογούν το ψευδοκράτος.

· Θα μπορούσε ενδεχομένως να γίνει αποδεκτή μαρτυρία αστυνομικών από τα δικαστήρια που θα παρακολουθούν τα καζίνα, χωρίς όμως να κατασχεθούν αντικείμενα, όπως ζάρια κ.λπ.

· Υπάρχουν πολλές αμφιβολίες κατά πόσο η εταιρεία “JCC Ltd” που διαχειρίζεται τις πιστωτικές κάρτες μπορεί να κοινοποιήσει στη Βουλή ονόματα πολιτών που χρησιμοποιούν τις κάρτες τους στα καζίνα. Ωστόσο δεν απαιτείται η δημοσιοποίηση αυτών των ονομάτων για να ασκηθούν ποινικές διώξεις και ούτε ο ίδιος ο Γενικός Εισαγγελέας της Δημοκρατίας έχει πρόθεση να το πράξει.

· Δεν υπήρξε ποτέ διερεύνηση από την κυπριακή αστυνομία και δεν υπάρχει κανένας φάκελος ενώπιον του Γενικού Εισαγγελέα της Δημοκρατίας για οποιοδήποτε τέτοιο αδίκημα που διαπράχθηκε στα κατεχόμενα. Γενικά υπάρχει η δυνατότητα να καταγγελθεί στην ελεύθερη περιοχή περιστατικό που συνέβη στα κατεχόμενα, ωστόσο δε θα υπάρχει η δυνατότητα μεταφοράς υλικού ή τεκμηρίων από τα κατεχόμενα.

· Πρέπει το θέμα να μελετηθεί με σοβαρότητα και να γίνουν προσπάθειες να κατασταλεί το φαινόμενο αυτό. Ακόμη και αν καταστεί δυνατό το δικαστήριο να καταδικάσει κάποιον για κυβεία που διαπράττεται στα κατεχόμενα, η ποινή δεν είναι αποτρεπτική, αφού τα επιβαλλόμενα πρόστιμα στην περίπτωση της κυβείας είναι πολύ μικρά. Εκείνο που αποτρέπει την πράξη είναι η κατάσχεση από την αστυνομία των ποσών που βρίσκονται πάνω στο τραπέζι ή μέσα στις τσέπες των παικτών, κάτι όμως που δεν μπορεί να συμβεί στην περίπτωση των κατεχομένων.

· Το να φορολογούνται τα κέρδη από τα καζίνα είναι πρακτικά αδύνατο να γίνει και ούτε υπάρχει βούληση εκ μέρους των παικτών να δηλώνουν στη φορολογική τους δήλωση ότι για το συγκεκριμένο έτος έχουν κερδίσει συγκεκριμένο ποσό, τη στιγμή που αποκρύπτονται ακόμα και τα νόμιμα εισοδήματα.

· Το να ζητούνται από την αστυνομία στα οδοφράγματα ονοματεπώνυμα και αριθμοί ταυτότητας δυνατό να οδηγήσει τη Δημοκρατία σε περιπέτειες με το επιχείρημα ότι παρακολουθούνται τα άτομα που διακινούνται μέσω αυτών. Το να ζητείται επιπλέον και ο αριθμός της πιστωτικής τους κάρτας δημιουργεί πρόσθετο πρόβλημα, διότι το θέμα αυτό εμπίπτει στη σφαίρα των προσωπικών δεδομένων, τα οποία τυγχάνουν προστασίας.

· Το να ζητούνται από τις αρμόδιες υπηρεσίες ή αρχές της Δημοκρατίας οι αριθμοί πιστωτικών καρτών από την εταιρεία “JCC Ltd”, αποτελεί παραβίαση των προσωπικών δεδομένων. τέτοιου είδους στοιχεία δε δίνονται για κανένα λόγο. Πολλές φορές ζητούνται από την αστυνομία στοιχεία από την εν λόγω εταιρεία για διαλεύκανση σοβαρών ποινικών αδικημάτων, όμως αυτά δε δίνονται.

· Θεωρείται πιο εύκολο να ασκηθούν ποινικές διώξεις εναντίον των ατόμων που ποντάρουν στα καζίνα παρά να φορολογούνται τα κέρδη τους από αυτά, διότι πρέπει να διαπιστώνεται αν κάποιος είχε φορολογητέο εισόδημα στη διάρκεια του συγκεκριμένου έτους, ώστε να είναι σε θέση το Τμήμα Εσωτερικών Προσόδων να επιβάλλει φορολογία, και υπάρχουν επιφυλάξεις αν μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο.

4. Εκπρόσωποι Υπουργείου Οικονομικών και του Τμήματος Εσωτερικών Προσόδων του ίδιου υπουργείου

· Ο προβληματισμός του τμήματος εστιάζεται στο κατά πόσο θα φορολογεί κέρδος το οποίο προκύπτει από τα καζίνα ή χρήματα που απολέσθηκαν στο καζίνο, διότι, για να απολεσθούν χρήματα, σημαίνει ότι υπήρχε μια άλλη πηγή εισοδήματος, άρα και στις δύο περιπτώσεις το τμήμα πρέπει να έχει μια στέρεη βάση και όχι να βασίζεται σε εικασίες, πιθανολογίες κ.λπ.

· Είναι επιτρεπτό να φορολογούνται τα κέρδη από τα καζίνα, διότι το κέρδος αυτό θεωρείται επίσης παράνομο. Σύμφωνα με νομολογία του Ανώτατου Δικαστηρίου, το παράνομο κέρδος επίσης φορολογείται. Επιπλέον, το τμήμα μπορεί να διερευνήσει την πηγή των χρημάτων που έχουν χαθεί. Αν στοιχειοθετηθεί η πηγή, αυτό το έσοδο υπόκειται, με βάση τη νομοθεσία, σε φορολογία, η οποία πρέπει να στηρίζεται σε συγκεκριμένα στοιχεία, όπως για παράδειγμα κατάσταση περιουσίας, συνεντεύξεις, στοιχεία από τράπεζες.

· Το αρμόδιο τμήμα μέχρι στιγμής δεν έχει προβεί σε καμιά διερεύνηση τέτοιας υπόθεσης.

· Όσον αφορά τη χρήση πιστωτικών καρτών ως αποδεικτικού στοιχείου για το ότι κάποιος έχει ποντάρει σε καζίνο, αυτό είναι δύσκολο να αποδειχθεί, διότι οι κάρτες χρησιμοποιούνται και για άλλες υπηρεσίες που προσφέρουν τα καζίνα, π.χ. εστιατόρια κ.λπ. Επίσης οι κάρτες αυτές μπορεί να χρησιμοποιηθούν και για απόσυρση ρευστού.

· Πέρα από τα στοιχεία που απαιτούνται από το τμήμα για να ξεκινήσει μια έρευνα, ώστε να διαπιστώσει αν κάποιος έχει κέρδη από παράνομη δραστηριότητα, π.χ. χαρτοπαίγνιο στα καζίνα, χρήσιμες πληροφορίες μπορούν να δοθούν από τις αρχές της Δημοκρατίας για το κατά πόσο στους ελέγχους που γίνονται στα οδοφράγματα κάποια άτομα ενδεχομένως να μεταφέρουν μεγάλο αριθμό χρημάτων σε μετρητά. Αυτό αποτελεί μια ένδειξη που μπορεί να διερευνηθεί από το τμήμα, δηλαδή κατά πόσο αυτά τα χρήματα υπήρχαν σε μετρητά προηγουμένως ή αν εμφανίστηκαν κατά την επιστροφή τους από τα κατεχόμενα, άρα, στην περίπτωση αυτή, προήλθαν από “παιχνίδι” στα καζίνα. Σημειώνεται ότι τα χρήματα από τα καζίνα έχουν μια εμφανή ειδική σφραγίδα. Αν διαπιστωθεί ότι τα χρήματα προέρχονται από κέρδη στα καζίνα, τότε υπάρχει η δυνατότητα στη νομοθεσία να αρθεί ακόμα και το τραπεζικό απόρρητο του συγκεκριμένου ατόμου με σχετικό διάταγμα από το δικαστήριο, εφόσον το τμήμα έχει στη διάθεσή του το ονοματεπώνυμο του ατόμου αυτού.

· Από τη στιγμή που το τμήμα έχει στη διάθεσή του συγκεκριμένα στοιχεία και προκύψει οποιοδήποτε κέρδος ή τα εισοδήματα του συγκεκριμένου ατόμου δε δικαιολογούν το ύψος των εισοδημάτων/καταθέσεων το οποίο παρουσιάζεται του στο παρόν στάδιο, τότε το τμήμα φορολογεί αναλόγως εφαρμόζοντας τη νομοθεσία. Στη συνέχεια το τμήμα φορολογεί τα κέρδη είτε είναι παράνομα είτε είναι νόμιμα. Στην περίπτωση που διαπιστωθεί ότι κάποιος έχασε αρκετά χρήματα, πάλι πρέπει να γίνει διερεύνηση για εξεύρεση της πηγής των εσόδων και, αν τα έσοδα αυτά δε δικαιολογούνται με βάση τα εισοδήματά του, σημαίνει ότι υπήρχαν εισοδήματα τα οποία δε δηλώθηκαν. Το τμήμα δεν έχει διερευνήσει μέχρι τώρα καμιά τέτοια υπόθεση. Αν η οικονομική κατάσταση κάποιου ήταν τέτοια που, με βάση τα δηλωθέντα εισοδήματά του, είναι δυνατό να έχει χάσει συγκεκριμένα ποσό στο καζίνο, τότε δεν υπάρχει κανένα απολύτως πρόβλημα.

· Πρόβλημα παρουσιάζεται, όταν κάποιος χρησιμοποιεί την πιστωτική του κάρτα με την οποία πληρώνει πάντα μετρητά. Αυτό θα δυσχεραίνει τον εντοπισμό από το τμήμα, αλλά το μόνο που μπορεί να ζητήσει είναι τον αριθμό της. Αν το άτομο παραλείψει να τη δηλώσει, αυτό είναι άλλο θέμα, το οποίο δεν οδηγεί σε επιθυμητά αποτελέσματα.

· Σύμφωνα με τα σχέδια υπηρεσίας, κανένας προϊστάμενος τμήματος δεν αποστέλλει υπαλλήλους στα καζίνα των κατεχομένων, για να συλλέξουν στοιχεία ή να παρακολουθούν ποιοι “ποντάρουν” σ’ αυτά. Υπάρχει βέβαια ειδική υπηρεσία στο τμήμα που διερευνά σοβαρές υποθέσεις και τις εξετάζει σε βάθος.

5. Γενική διευθύντρια του ΚΟΤ

· Ο ΚΟΤ παρακολουθεί το θέμα της λειτουργίας των καζίνων στα κατεχόμενα με ανησυχία, αλλά δεν έχει οποιαδήποτε εξουσία ή δυνατότητα να παρέμβει.

· Ο ΚΟΤ εκπόνησε μελέτη για την κατάσταση των καζίνων στα κατεχόμενα, για να αντλήσει πληροφορίες που θα μπορούσαν ενδεχομένως να στηρίξουν και τις μελέτες του σχετικά με τη δημιουργία καζίνων στις ελεύθερες περιοχές. Από τη μελέτη αυτή προέκυψε ότι ένα μεγάλο ποσοστό πελατείας των καζίνων είναι Τούρκοι από την Τουρκία, Ελληνοκύπριοι και τουρίστες από τρίτες χώρες, όπως Ισραηλίτες κ.λπ.

· Ενδεχόμενο εγχείρημα να δημοσιοποιήσει ο ΚΟΤ τη θέση ότι είναι παράνομο το να “ποντάρει” κάποιος στα καζίνα των κατεχόμενων, καθώς και να επικοινωνήσει για το ποσό αυτό με τον κάθε τουρίστα να έφερνε το αντίθετο αποτέλεσμα.

· Παράλληλα, ο οργανισμός μελετά και τα θέματα των αρνητικών επιπτώσεων και των κοινωνικών προβλημάτων που συνοδεύουν την ίδρυση ενός καζίνου. Μελέτες κατέδειξαν το μεγάλο κενό που υπάρχει από την έλλειψη νομικού και θεσμικού πλαισίου, το οποίο δεν επιτρέπει να λαμβάνονται μέτρα τιμωρίας, καταστολής, πρόληψης, στήριξης και αποθεραπείας στις ομάδες του πληθυσμού που είναι ευάλωτες στον ασύστολο τζόγο.

Σε κοινωνίες όπου υπάρχουν καζίνα υπάρχουν και τέτοια μοντέλα όπου τα έσοδα από αυτό το φαινόμενο χρηματοδοτούν μέτρα ελέγχου, πρόληψης, αλλά και αντιμετώπισης τέτοιων προβλημάτων.

· Πρώτιστος στόχος του ΚΟΤ είναι να εξαντλήσει το θέμα των μελετών, των εισηγήσεων και της εξασφάλισης πληροφοριών και αξιολογήσεων, για να ληφθούν οι σωστές αποφάσεις. Οι τελικές αποφάσεις θα ληφθούν από την εκτελεστική και τη νομοθετική εξουσία μόνο.

6. Εκπρόσωποι της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου

· Η Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου έχει συγκεκριμένες αρμοδιότητες και μια εκ των βασικών της αρμοδιοτήτων είναι η ρύθμιση και η εποπτεία του τραπεζικού τομέα.

· Η Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου, για να παρακολουθήσει τη διακίνηση χρημάτων από και προς τα κατεχόμενα εκπόνησε έρευνα σε συνεργασία με το Cyprus College. Η έρευνα έγινε το έτος 2005 και αφορούσε στοιχεία και δεδομένα για το έτος 2004. Άνθρωποι ρωτήθηκαν για τα ποσά που ξοδεύουν στα καζίνα των κατεχομένων και η έρευνα κατέδειξε ότι υπήρχε κατά μέσο όρο μια δαπάνη ύψους €6,49 ανά επίσκεψη, ανά άτομο. Με βάση την ίδια πηγή, έγιναν 1 171 000 επισκέψεις προς τα κατεχόμενα και η έρευνα κατέδειξε ότι η συνολική δαπάνη στα καζίνα ήταν της τάξης των €4.133.107.

· Η επόμενη ενέργεια της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου ήταν να έρθει σε επαφή με την “JCC Ltd” από την οποία λήφθηκαν στοιχεία αναφορικά με ποιοι ξοδεύουν, τι ξοδεύουν και πού ξοδεύουν. Με τους κωδικούς αριθμούς που καταγράφει η εταιρεία προκύπτει ότι ειδικά για τα καζίνα για το έτος 2006 ξοδεύτηκαν €4.133.106. Όσον αφορά άλλα αγαθά και υπηρεσίες, ξοδεύτηκαν το έτος 2006 €7.974.043.

· Η σφραγίδα που τοποθετείται πάνω στα χαρτονομίσματα από τα καζίνα αποτελεί παράνομη πράξη, διότι επιφέρει αλλοίωση στην εμφάνιση του χαρτονομίσματος. Γι’ αυτό η Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου ήρθε σε επαφή με τις εμπορικές τράπεζες στις οποίες έδωσε σχετικές οδηγίες.

Τα χαρτονομίσματα που έφεραν στην όψη τους τέτοιες σφραγίδες έχουν ήδη αποσυρθεί.

· Δεν υπάρχει μηχανισμός που να εφαρμόζεται από την Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου που να καταδεικνύει πού διακινούνται μετρητά χρήματα. Όσον αφορά τις επιταγές, για να γίνει κάτι τέτοιο, θα πρέπει να υπάρχει γνώση του ονόματος του παραλήπτη τους.

· Στα κατεχόμενα δε λειτουργούν κυπριακές τράπεζες.

· Αν πρόσωπο έχει εκδώσει επιταγή κυπριακής τράπεζας εις όφελος κάποιου καζίνου, αυτή θα πρέπει να κατατεθεί σε τράπεζα. Η Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου δεν είναι σε θέση να ασκήσει έλεγχο ούτε εποπτεία σε τουρκοκυπριακή τράπεζα.

· Η Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου δεν έχει εκ του νόμου εξουσία να απαγορεύσει στην εταιρεία “JCC Ltd” ή να της καθορίσει πλαίσια στα οποία θα πρέπει να λειτουργούν οι πιστωτικές κάρτες.

· Το θέμα πηγάζει από την αρχική θέση που πήρε η Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου ότι επιτρέπεται να επισκέπτονται οι Ελληνοκύπριοι τα κατεχόμενα και να προβαίνουν σε αγορές αγαθών και υπηρεσιών, παρ’ όλο που όλες οι συναλλαγές στα κατεχόμενα είναι παράνομες.

· Το θέμα χρήσης της πιστωτικής κάρτας και το ενδεχόμενο περιορισμού της μπορεί να γίνει μόνο, έπειτα από συμφωνία με διεθνείς οργανισμούς.

· Ακόμα και αν η εταιρεία “JCC Ltd” σταματήσει να δέχεται πράξεις οι οποίες φαίνεται από τον κωδικό ότι έγιναν σε καζίνο, θα βρεθούν άλλες υποκατάστατες μέθοδοι, για να κάνουν χρήση της πιστωτικής τους κάρτας.

· Ελληνοκύπριοι μπορούν να κάνουν χρήση της πιστωτικής τους κάρτας σε ευρωπαϊκή τράπεζα ή τουρκοκυπριακή τράπεζα στα κατεχόμενα και να κάνουν ανάληψη μετρητών. Η μόνη ξένη τράπεζα που λειτουργεί στα κατεχόμενα είναι η “HSBC”.

· Αν υπήρχε δικαστικό διάταγμα, θα μπορούσαν οι τράπεζες να δώσουν ονόματα και στοιχεία υπό την προϋπόθεση ότι θα γνώριζαν κατά πόσο το άτομο έχει “ποντάρει” στα καζίνα, πράγμα πολύ δύσκολο να γίνει.

· Επιτρέπεται σε Τουρκοκυπρίους να τηρούν λογαριασμούς σε ελληνοκυπριακές τράπεζες και αν κάποιος Τουρκοκύπριος δεχθεί επιταγή από Ελληνοκύπριο, μπορεί να την παρουσιάσει στις ελληνοκυπριακές τράπεζες.

Οι πιο πάνω εκπρόσωποι κατέθεσαν επίσης στην επιτροπή υπόμνημα με στοιχεία αναφορικά με τα ποσά των χρημάτων που “παίχθηκαν” σε στοιχήματα σε καζίνα και με τα ποσά που διατέθηκαν για αγορές αγαθών/υπηρεσιών από διάφορα σημεία πώλησης στα κατεχόμενα με τη χρήση πιστωτικών καρτών. Το υπόμνημα αυτό βρίσκεται στο Αρχείο της Βουλής των Αντιπροσώπων στον οικείο φάκελο και είναι στη διάθεση των μελών της.

7. Εκπρόσωποι Συνδέσμου Εμπορικών Τραπεζών

· Όλες οι τράπεζες εφαρμόζουν τις νομοθεσίες που ψηφίζονται. Όταν χρησιμοποιείται μια πιστωτική κάρτα στα κατεχόμενα, παρουσιάζεται ότι η συναλλαγή γίνεται στην Τουρκία. Οι διάφορες συναλλαγές των καρτών “Visa” και “Master Card” ταξινομούνται σε υποκατηγορίες, π.χ. ψυχαγωγία, ψώνισμα, τουρισμός κ.λπ. Μπορεί να υπάρξει υποκατηγορία που να αφορά καζίνο. Ωστόσο, σε μια τέτοια περίπτωση η κάρτα μπορεί να χρησιμοποιείται στο εστιατόριο του καζίνου ή στο ξενοδοχείο του και συνεπώς θα υπάρχει δυσκολία διαπίστωσης, αν η κάρτα χρησιμοποιήθηκε στο καζίνο για σκοπούς κυβείας.

· Αποτελεί θέμα πολιτικής τοποθέτησης και σχετικής ανάλογης απόφασης κατά πόσο το κράτος θα σταματήσει τις συναλλαγές με τα κατεχόμενα, που στην πράξη γίνονται μέσω Τουρκίας. Το θέμα που τίθεται είναι ότι, έστω και αν σταματήσουν οι συναλλαγές με την Τουρκία, αυτοί που επιδίδονται σε κυβεία στα καζίνα θα βρουν άλλους τρόπους, ώστε να συνεχίζουν να ποντάρουν.

· Οι τράπεζες οφείλουν να τηρούν το νόμο περί Τραπεζικών Εργασιών και ειδικότερα την πρόνοιά του που αφορά το τραπεζικό απόρρητο. Υπάρχει επίσης η νομοθεσία που προστατεύει τα προσωπικά δεδομένα. Με αυτές τις προϋποθέσεις, για να μπορέσουν οι τράπεζες να δώσουν ονόματα και διευθύνσεις στις αρμόδιες αρχές αυτών που ποντάρουν στα καζίνα με πιστωτικές κάρτες, θα πρέπει να υπάρξει ποινικό αδίκημα υπό διερεύνηση, να γίνεται έρευνα και να εκδοθεί σχετικό δικαστικό διάταγμα.

· Σε περίπτωση που θεσπιστεί νομοθετικό πλαίσιο το οποίο να “μπλοκάρει” τη χρήση πιστωτικών καρτών μέσω της Τουρκίας θα δημιουργηθεί πρόβλημα, τη στιγμή που καταβάλλεται προσπάθεια, ώστε η Κυπριακή Δημοκρατία να καταστεί διεθνές επιχειρηματικό κέντρο, με αποτέλεσμα οι ενδιαφερόμενοι να αναζητήσουν συνεργασία με άλλες χώρες.

· Οι συνολικές συναλλαγές με την Τουρκία για το έτος 2006 ήταν €6.959.134.

8. Γενικός διευθυντής και εκπρόσωποι της εταιρείας “JCC Ltd”

· Είναι δύσκολο να διαπιστωθεί αν μια συγκεκριμένη πιστωτική κάρτα χρησιμοποιήθηκε σε καζίνο στα κατεχόμενα. Πιθανό αυτό να ήταν εφικτό, αν η αντίστοιχη εταιρεία “JCC Ltd” των κατεχομένων τηρούσε τους κανόνες. Λόγω του ότι τα κατεχόμενα δεν αναγνωρίζονται ως κράτος, τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που εδρεύουν εκεί δεν είναι μέλη των καρτών “Visa” και “Master Card” και δεν υπόκεινται στους ελέγχους που υπόκειται η εταιρεία “JCC Ltd” στις ελεύθερες περιοχές. Στα κατεχόμενα χρησιμοποιούνται ενδιάμεσες τράπεζες της Τουρκίας οι οποίες δεν τυγχάνουν εποπτείας, δηλαδή κάποιος μπορεί να φαίνεται έμπορος στην κατεχόμενη Λευκωσία, αλλά στην ουσία να βρίσκεται στην Αττάλεια.

· Η εταιρεία “JCC Ltd” δε συνεργάζεται με αναγνωρισμένες τράπεζες στα κατεχόμενα. Όλες οι πράξεις γίνονται μέσω των καρτών “Visa” και “Master Card” και όχι μέσω Τουρκίας. Με την αντίστοιχη εταιρεία “JCC” που λειτουργεί στην Τουρκία δεν υπάρχει καμιά οικονομική συνεργασία.

· Ο μόνος αποτελεσματικός τρόπος, για να μπλοκαριστεί η χρήση πιστωτικής κάρτας σε καζίνο στα κατεχόμενα, είναι να μπλοκαριστούν οι συναλλαγές με την Τουρκία.

· Η εταιρεία “JCC Ltd” είναι ιδιωτική εταιρεία, η οποία έχει ως μετόχους της τις κυπριακές τράπεζες.

· Συνολικά, το 2006 ξοδεύτηκαν στα κατεχόμενα και στην Τουρκία περίπου €6 εκατομ., για σκοπούς ψυχαγωγίας από τους Ελληνοκυπρίους, ενώ οι Τουρκοκύπριοι ξόδεψαν στις ελεύθερες περιοχές περίπου €11 εκατομ. μέσω πιστωτικών καρτών. Για άλλες συναλλαγές, όπως συναλλαγές με μετρητά, δεν υπάρχουν στοιχεία.

· Η εταιρεία “JCC Ltd” δεν εκδίδει κάρτες, αλλά έχει απευθείας σχέση με τους εμπόρους. Στα συμβόλαια υπάρχει αυστηρότατος όρος σύμφωνα με τον οποίο υπάρχουν συγκεκριμένες κατηγορίες δραστηριοτήτων με τις οποίες απαγορεύεται να ασχολούνται οι έμποροι και μία από αυτές είναι και τα καζίνα.

· Μπορεί να μπλοκαριστεί με νόμο η χρήση κάρτας σε καζίνο, αλλά πρέπει ταυτόχρονα να μπλοκαριστεί και η χρήση της και σε άλλες υπηρεσίες που λειτουργούν στα καζίνα, όπως π.χ. εστιατόρια κ.λπ. Αυτό όμως που θα συμβεί είναι να μετατραπούν όλα σε υπεραγορές, τουριστικά καταστήματα κ.λπ.

· Η εταιρεία “JCC Ltd” κατέχει μόνο τους αριθμούς των καρτών που διακινούνται και όχι άλλα στοιχεία, όπως ονόματα κ.λπ., τα οποία διαθέτουν οι τράπεζες που συναλλάσσονται με τον κάτοχο της κάρτας.

9. Πρόεδρος του Συνδέσμου Αντιμετώπισης Κοινωνικών Προβλημάτων (ΣΑΚΟΠ)

· Ο εν λόγω σύνδεσμος εκπόνησε μέχρι σήμερα τέσσερις μελέτες για το θέμα της κυβείας, ενώ μια πτυχή του ευρύτερου θέματος που μελετήθηκε ήταν το θέμα της λειτουργίας καζίνων.

· Σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, όπως Ολλανδία, Λιθουανία, Αυστρία, Φινλανδία, Ελλάδα κ.λπ., απαγορεύτηκε η χρήση των πιστωτικών καρτών στα καζίνα. Οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, για να εμποδίσουν την κυβεία στο διαδίκτυο, έχουν απαγορεύσει, εκτός από τη χρήση πιστωτικών καρτών, και τις τραπεζικές επιταγές, με το σκεπτικό πως με τη χρήση πιστωτικής κάρτας παίζει κάποιος μεγαλύτερα χρηματικά ποσά από ό,τι αρχικά είχε αποφασίσει να παίξει, επειδή δε χρησιμοποιεί πραγματικά χρήματα.

· Το Κεφ. 151 του περί Οίκων Στοιχημάτων, Οίκων Κυβείας και Παρεμπόδισης της Κυβείας Νόμου προβλέπει ότι οποιοδήποτε αντικείμενο χρησιμοποιείται για σκοπούς κυβείας είναι παράνομο. Συνεπώς, παράνομη είναι και η πιστωτική κάρτα που χρησιμοποιήθηκε σε καζίνο, η οποία έρχεται στη συνέχεια μέσω της εταιρείας “JCC Ltd” να πληρωθεί στην τράπεζα. Το ίδιο συμβαίνει και με τη χρήση τραπεζικής επιταγής. Με βάση αυτά τα δεδομένα, φαίνεται ότι υπάρχει δυνατότητα πλήρους απόδειξης της παράνομης πράξης, η οποία μπορεί να στοιχειοθετηθεί ενώπιον δικαστηρίου.

· Ο σύνδεσμος έχει στην κατοχή του τέσσερις διεθνείς μελέτες και γνωμοδότηση του Belgian Gambling Board, δυνάμει των οποίων, αν λειτουργήσουν καζίνα στις ελεύθερες περιοχές, θα αυξηθεί η ροή προς τα κατεχόμενα, διότι θα εθιστεί περισσότερος κόσμος.

· Σύμφωνα με έρευνα της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου και του Cyprus College που εκπονήθηκε το έτος 2005, ο μέσος όρος των εξόδων σε όλα τα κέντρα διασκέδασης γενικά -καζίνα, καμπαρέ κ.λπ.- είναι €6,51 εκατομ.

· Σύμφωνα με έρευνα επί δείγματος 3 000 ατόμων η οποία διεξήχθη από τη Στατιστική Υπηρεσία του Υπουργείου Οικονομικών, μόνο το έτος 2005 ξοδεύτηκαν €20.503.217 σε όλα τα κέντρα διασκέδασης.

· Η πολιτεία οφείλει να προβεί σε μια δημόσια διακήρυξη ότι το να επιδίδεται κάποιος Ελληνοκύπριος σε κυβεία στα καζίνα στα κατεχόμενα είναι ενάντια στα συμφέροντα του κυπριακού λαού. Επίσης, πρέπει να απαγορευτεί η χρήση πιστωτικών καρτών και επιταγών στα καζίνα.

10. Δρ Zeki Besiktepeli

Ο δρ Zeki Besiktepeli, που προέρχεται από την ακαδημαϊκή κοινότητα των κατεχομένων, διδάσκει οικονομικά στο Near East University και έχει ασχοληθεί με το θέμα της δημιουργίας και λειτουργίας καζίνων, κατέθεσε στην επιτροπή σχετική έρευνά του που αφορά το θέμα, η οποία βρίσκεται στο Αρχείο της Βουλής των Αντιπροσώπων και είναι στη διάθεση των μελών της.

Με βάση την έρευνα αυτή, προκύπτουν τα ακόλουθα στοιχεία:

· Με τα σημερινά δεδομένα, για να μπορέσει κάποιος να λειτουργήσει καζίνο στα κατεχόμενα, πρέπει να διατηρεί ξενοδοχειακή εγκατάσταση η οποία να είναι κυρίως πέντε αστέρων και χωρητικότητας 250 κλινών.

· Αυτή τη στιγμή στα κατεχόμενα λειτουργούν είκοσι ένα καζίνα.

· Το θεσμικό πλαίσιο που ρυθμίζει τη λειτουργία των καζίνων βρίσκεται υπό τον έλεγχο του λεγόμενου “Υπουργείου Οικονομικών” και του λεγόμενου “Υπουργείου Τουρισμού”.

· Όταν κάποιος ενδιαφερόμενος θέλει να ανοίξει καζίνο, συμπληρώνει αιτήσεις που τις καταθέτει στα δυο πιο πάνω λεγόμενα “υπουργεία”. Η απόφαση λαμβάνεται από το λεγόμενο “Υπουργικό Συμβούλιο”. Μετά την παροχή της σχετικής άδειας, ο ενδιαφερόμενος υπογράφει συμβόλαιο και καταθέτει €180.000, αλλά υπάρχει και η δυνατότητα το 50% αυτού του ποσού να το καταθέσει σε έξι μήνες. Αυτό το ποσό και κάποια κέρδη πηγαίνουν στο λεγόμενο “Υπουργείο Οικονομικών” και μετά καταλήγουν στο “Ταμείο Τουρισμού”, το οποίο λειτουργεί για τη διαφήμιση και προπαγάνδα των κατεχομένων.

· Με βάση νέο “νόμο”, απαιτείται και η κατάθεση εγγυητικής επιστολής μέσω τράπεζας για το ποσό των €480.000. Αυτά τα χρήματα όμως δε χρησιμοποιούνται από το λεγόμενο “κράτος”. Θεωρούνται ως εγγύηση, όταν και εφόσον υπάρξουν εγγυητικές διαφορές ή όταν οι επιχειρήσεις δεν ανταποκρίνονται στις υποχρεώσεις τους προς το λεγόμενο “κράτος”, π.χ. φορολογικές υποχρεώσεις κ.λπ., και σε περίπτωση πτωχεύσεως.

· Για τα τραπέζια των καζίνων όπου παίζονται ρουλέτα, black jack ή πόκερ το καζίνο πληρώνει στο ψευδοκράτος δικαιώματα ύψους $585 το μήνα, είτε έχει κέρδος είτε έχει ζημιά, για τα τραπέζια που παίζουν άλλα παιχνίδια $385 το μήνα και για τα slot machines πληρώνει $65 το μήνα. Επίσης, κάθε μήνα κατατίθεται στο λεγόμενο “κράτος” ο φόρος προστιθέμενης αξίας. Τα ποσά που εισπράττονται από την επιχείρηση φορολογούνται με φόρο 15%. Τα κέρδη του παίκτη δε φορολογούνται. Στο τέλος της χρονιάς με βάση τον τζίρο του εισοδήματος η επιχείρηση πληρώνει φόρο εισοδήματος, αφού αφαιρεθούν τα ποσά που έχει ήδη πληρώσει.

· Σε πολλές περιπτώσεις άτομα της μαφίας διαχειρίζονται καζίνα, αφού τα ενοικιάζουν χωρίς να παρουσιάζεται πουθενά το όνομά τους.

· Το ποσό που εισπράττεται από τη λειτουργία των καζίνων ανέρχεται στα $500 εκατομ. το χρόνο και από αυτά τα $200 εκατομ. καταλήγουν στα ταμεία του ψευδοκράτους και προέρχονται από φορολογίες και τέλη.

· Γίνεται μια προσπάθεια να αυξηθεί το προσωπικό των καζίνων που θα προέρχεται από τις ελεύθερες περιοχές.

· Οι πελάτες των καζίνων στα κατεχόμενα είναι στην πλειοψηφία τους Τούρκοι και Ελληνοκύπριοι, αλλά και Ισραηλινοί, Γερμανοί και Άγγλοι.

· Η πληρότητα των καζίνων φθάνει στο 44% περίπου.

· Οι όροι λειτουργίας των καζίνων είναι αυστηροί. Δεν επιτρέπονται οι φωτογραφικές κάμερες και οι εργαζόμενοι σ’ αυτά δε δίνουν πληροφορίες σε οποιονδήποτε.

· Οι επιχειρήσεις των καζίνων πολλές φορές λειτουργούν ως βιτρίνα ή ως βάση δραστηριοτήτων που αφορούν, ανάμεσα σε άλλα, το εμπόριο ναρκωτικών και την εμπορία λευκής σαρκός.

· Σύμφωνα με τα αποτελέσματα σχετικής έρευνας, το 80% του πληθυσμού στα κατεχόμενα εναντιώνεται στη λειτουργία των καζίνων, αλλά και στη λειτουργία των νυχτερινών κέντρων. Η Τουρκία δεν μπόρεσε να ελέγξει αυτές τις επιχειρήσεις και υποχρεώθηκε από την Ευρωπαϊκή Ένωση να τις κλείσει και να τις μεταφέρει στα κατεχόμενα.

Ολοκληρώνοντας την κατάθεσή του, ο δρ Zeki Besiktepeli ανέφερε πως πιστεύει ότι στελέχη του τουρκικού καθεστώτος έχουν οικονομικά ωφελήματα από τις επιχειρήσεις των καζίνων, αφού υπάρχει συγκεκριμένος λεγόμενος “υπουργός” ο οποίος εισπράττει από κάθε επιχείρηση το 2%.

ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ/ΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗΣ

Με την ολοκλήρωση των συνεδριάσεων αναφορικά με την ύπαρξη και λειτουργία καζίνων στα κατεχόμενα και τη συμμετοχή Ελληνοκυπρίων στις δραστηριότητές τους τόσο η επιτροπή όσο και οι αρμόδιοι φορείς που κλήθηκαν και κατέθεσαν τις θέσεις τους κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι, παρά τα μεγάλα χρηματικά ποσά τα οποία αναλώνονται για σκοπούς παράνομου τζόγου, παρά και το γεγονός ότι αρκετά καζίνα στα κατεχόμενα εξυπηρετούν τη διακίνηση ναρκωτικών και την εμπορία λευκής σαρκός, η κατάσταση της κατοχής σε συνδυασμό με τις προσπάθειες που καταβάλλονται για την εξεύρεση λύσης στο Κυπριακό δεν επιτρέπουν τη θεσμοθέτηση μέτρων για προστασία της κυπριακής κοινωνίας.

Υποθέσεις κυβείας στα κατεχόμενα δεν μπορούν να στοιχειοθετηθούν και να παρουσιαστούν ενώπιον της δικαιοσύνης, γιατί η στοιχειοθέτηση τέτοιων αδικημάτων εμπερικλείει αυξημένους πιθανούς κινδύνους για τους αστυνομικούς που θα συλλέγουν τις μαρτυρίες. Επίσης, η φορολόγηση των κερδών που προέρχονται από τον τζόγο, μέτρο το οποίο θα μπορούσε να αποτελέσει αντικίνητρο για τους Ελληνοκυπρίους οι οποίοι προβαίνουν σε αυτή την παρανομία, δεν καθίσταται δυνατή, για λόγους τους οποίους ανέλυσαν εκπρόσωποι του Τμήματος Εσωτερικών Προσόδων, με δεδομένο ότι είναι απαραίτητη η συνεργασία της αστυνομίας, της οποίας όμως η ενεργός εμπλοκή είναι αδύνατη για τους ίδιους λόγους που αδύνατη, κατά την άποψη της αστυνομίας, είναι και η ποινική δίωξη.

Όσον αφορά τη χρήση τραπεζικών καρτών στα καζίνα, εκπρόσωποι της εταιρείας “JCC Ltd” κατέθεσαν ότι η απαγόρευση της χρήσης δεν μπορεί να υπάρξει μόνο στις κατεχόμενες περιοχές, αλλά και στην Τουρκία.

 

 

 

 

 

 

4 Μαρτίου 2010

 

     

    

     © Copyright 2000.  Η Βουλή των Αντιπροσώπων