Αρχείο

Back ] Up ] Next ]    

Εκθέσεις κοινοβουλευτικών επιτροπών

Έκθεση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας για τον νομοσχέδιο που τιτλοφορείται «Ο περί Πανεπιστημίου Κύπρου (Τροποποιητικός) Νόμος του 2002»

Παρόντες:

Πρόδρομος Προδρόμου, πρόεδρος

Αντιγόνη Παπαδοπούλου

Χριστόδουλος Ταραμουντάς

Σοφοκλής Φυττής

Ιωνάς Νικολάου

Γιώργος Βαρνάβα

Θάσος Μιχαηλίδης

Ανδρούλα Βασιλείου

Γιάννος Λαμάρης

 

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας μελέτησε το πιο πάνω νομοσχέδιο σε τέσσερις συνεδρίες της που πραγματοποιήθηκαν στο διάστημα από τις 16 Απριλίου 2002 μέχρι τις 14 Μαΐου 2002. Στα πλαίσια των συνεδριάσεων αυτών κλήθηκαν και εξέφρασαν τις απόψεις τους ενώπιον της επιτροπής εκπρόσωποι του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού, οι πρυτανικές αρχές και ο διευθυντής του Πανεπιστημίου Κύπρου, εκπρόσωποι της Ένωσης Ακαδημαϊκού Προσωπικού του Πανεπιστημίου Κύπρου, καθώς και εκπρόσωποι της Φοιτητικής Ένωσης Πανεπιστημίου Κύπρου (ΦΕΠΑΝ).

Σκοπός του νόμου που προτείνεται είναι η τροποποίηση του περί Πανεπιστημίου Κύπρου Νόμου, ώστε να βελτιωθεί το ισχύον σύστημα εκπροσώπησης και συμμετοχής του ακαδημαϊκού προσωπικού και των φοιτητών στα διάφορα συλλογικά όργανα του Πανεπιστημίου Κύπρου.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που κατέθεσαν οι εκπρόσωποι του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού και του Πανεπιστημίου Κύπρου, ο προτεινόμενος νόμος στοχεύει στον περαιτέρω εκδημοκρατισμό των διαδικασιών που αφορούν τη λειτουργία του πανεπιστημίου. Συγκεκριμένα οι τροποποιήσεις που προτείνονται αφορούν αφενός τη συμμετοχή του συνόλου του ακαδημαϊκού προσωπικού στα συμβούλια των τμημάτων και αφετέρου την εκπροσώπηση των φοιτητών στη Σύγκλητο, τη συμμετοχή τους στις πρυτανικές εκλογές, τη σύνθεση του συμβουλίου σχολής και τη σύνθεση του συμβουλίου τμήματος.

Οι εκπρόσωποι του πανεπιστημίου επισήμαναν ειδικότερα στην επιτροπή ότι θεωρούν τη συμμετοχή του συνόλου του ακαδημαϊκού προσωπικού στα συμβούλια των τμημάτων και γενικότερα στην όλη λειτουργία του πανεπιστημίου πολύ σημαντική, αφού κάτι τέτοιο αφενός συνάδει με τα διεθνή δεδομένα στον τομέα αυτό και αφετέρου αποτελεί άμεση απόρροια του νέου συστήματος ανέλιξης του ακαδημαϊκού προσωπικού, βάσει του οποίου έχει καταργηθεί η διάκριση σε μόνιμο και μη μόνιμο ακαδημαϊκό προσωπικό. Επιπρόσθετα εξέφρασαν την άποψη ότι η συμμετοχή των φοιτητών στα συλλογικά όργανα του πανεπιστημίου επιβάλλεται για το λόγο ότι αυτοί είναι γενικά οι αποδέκτες της πολιτικής του πανεπιστημίου και συνεπώς πρέπει να παρέχεται η δυνατότητα επανατροφοδότησης του πανεπιστημίου από τους φοιτητές, ώστε αυτό να προβαίνει στη διόρθωση οποιασδήποτε πολιτικής ή πρακτικής αφορά άμεσα τους φοιτητές και δυνατό να μην είναι όσο θα έπρεπε κατάλληλη ή αποτελεσματική. Ωστόσο, οι ίδιοι τόνισαν ότι η συμμετοχή των φοιτητών στα συλλογικά όργανα δεν πρέπει να είναι πολύ διευρυμένη, αφού το βάρος της λήψης των αποφάσεων πρέπει να ανήκει στη σφαίρα της δικαιοδοσίας του ακαδημαϊκού προσωπικού, που συνδυάζει τη γνώση και την πείρα με τη δυνατότητα θεώρησης του πανεπιστημίου υπό το πρίσμα των μακροπρόθεσμων συμφερόντων της κοινωνίας, της επιστήμης, καθώς και των ίδιων των φοιτητών, οι οποίοι, αντίθετα, παραμένουν λίγα μόνο χρόνια στο πανεπιστήμιο και ως εκ τούτου η δική τους θεώρηση των ζητημάτων που το απασχολούν είναι βραχείας προοπτικής.

Οι εκπρόσωποι της ΦΕΠΑΝ επισήμαναν στην επιτροπή ότι με την προτεινόμενη ρύθμιση δε βελτιώνεται η ισχύουσα και πολύ περιορισμένη εκπροσώπηση των φοιτητών στα διάφορα σώματα του πανεπιστημίου. Συγκεκριμένα, όσον αφορά τα συμβούλια των τμημάτων, διευκρίνισαν ότι δε διαφωνούν με την προτεινόμενη συμμετοχή σε αυτά του συνόλου του ακαδημαϊκού προσωπικού του κάθε τμήματος, αλλά η δραστική αύξηση του αριθμού του ακαδημαϊκού προσωπικού ουσιαστικά εκμηδενίζει την εκπροσώπηση των φοιτητών, οι οποίοι θα εκπροσωπούνται στα συμβούλια αυτά με δύο μόνο φοιτητές, προκειμένου για συμβούλιο τμήματος που αριθμεί μέχρι δώδεκα μέλη του ακαδημαϊκού προσωπικού, και με τρεις μόνο φοιτητές, προκειμένου για μεγαλύτερο συμβούλιο τμήματος. Επίσης, όπως υποστήριξαν οι ίδιοι, η προτεινόμενη ρύθμιση, όσον αφορά την εκπροσώπηση των φοιτητών, δεν παρουσιάζει σταθερές αναλογίες, αφού με την πρόσληψη επιπλέον ακαδημαϊκού προσωπικού η κατάσταση θα αλλάζει σε βάρος των φοιτητών. Η ΦΕΠΑΝ για την αντιμετώπιση των αδυναμιών που, κατά την άποψή της, παρουσιάζει η προτεινόμενη ρύθμιση προτείνει την εκπροσώπηση των φοιτητών σε όλα τα συλλογικά όργανα του πανεπιστημίου σε ποσοστό 30% επί του συνόλου των μελών του κάθε σώματος. Επιπρόσθετα η ΦΕΠΑΝ διαφώνησε με τον προτεινόμενο περιορισμό του δικαιώματος επανεκλογής των εκπροσώπων των φοιτητών, ενώ τέλος υποστήριξε ότι το θέμα του καθορισμού των εκπροσώπων των φοιτητών πρέπει να αφεθεί να καθορίζεται από τους ίδιους με εσωτερικές διαδικασίες.

Αναφορικά με την πιο πάνω θέση της ΦΕΠΑΝ, η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Κύπρου με επιστολή της έθεσε υπόψη της επιτροπής ότι η θέση της, όσον αφορά τη συμμετοχή των φοιτητών στη Σύγκλητο και στα συμβούλια των σχολών, παραμένει η ίδια, όπως αυτή εκφράζεται στο υπό συζήτηση νομοσχέδιο. Όσον αφορά τα συμβούλια των τμημάτων, η άποψη της Συγκλήτου είναι ότι η συμμετοχή των φοιτητών μπορεί να διαφοροποιηθεί και να καθοριστεί σε ποσοστό 20% επί του αριθμού των μελών του ακαδημαϊκού προσωπικού του τμήματος, ενώ οποιαδήποτε υπέρβαση του ποσοστού αυτού θα έχει αρνητικές συνέπειες για την ποιότητα των σπουδών και των σχέσεων μεταξύ διδακτικού προσωπικού και φοιτητών, καθώς και για την αποτελεσματικότητα της διοίκησης του πανεπιστημίου.

Στο στάδιο της μελέτης του πιο πάνω νομοσχεδίου η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας ζήτησε και πήρε πρόσθετα συγκριτικά στοιχεία, όσον αφορά τον αριθμό και το ποσοστό της εκπροσώπησης του ακαδημαϊκού προσωπικού και των φοιτητών στα διάφορα συλλογικά όργανα του Πανεπιστημίου Κύπρου, με βάση την ισχύουσα και την προτεινόμενη νομοθεσία, καθώς και στοιχεία που αφορούν τα όσα ισχύουν αντίστοιχα σε πανεπιστήμια άλλων χωρών.

Η επιτροπή, υπό το φως όλων όσων κατατέθηκαν ενώπιόν της, υιοθετεί την άποψη ότι τη βάση των συμβουλίων αυτών αποτελεί το ακαδημαϊκό προσωπικό και συνεπώς το ποσοστό συμμετοχής των φοιτητών πρέπει να υπολογίζεται επί του αριθμού των μελών του ακαδημαϊκού προσωπικού, αφού κάτι τέτοιο άλλωστε συνάδει και με τη διεθνή πρακτική.

Παράλληλα η πλειοψηφία των μελών της επιτροπής, βουλευτές των κοινοβουλευτικών ομάδων ΑΚΕΛ-Αριστερά-Νέες Δυνάμεις και του Δημοκρατικού Συναγερμού, καθώς και το μέλος της επιτροπής, βουλευτής του Κινήματος Σοσιαλδημοκρατών, κ. Γιώργος Βαρνάβα, συμμερίζεται την άποψη ότι πρέπει να ενισχυθεί η εκπροσώπηση των φοιτητών στα συμβούλια των τμημάτων, θεωρώντας ότι η αναλογία του ενός τρίτου επί του ακαδημαϊκού προσωπικού είναι ικανοποιητική στο επίπεδο των τμημάτων, ενώ συμφωνεί με την άποψη ότι οι φοιτητές θα πρέπει να επιλέγουν μόνοι τους εκπροσώπους τους, οι οποίοι και θα πρέπει να έχουν δικαίωμα επανεκλογής.

Με βάση τις πιο πάνω απόψεις της, η πιο πάνω αναφερόμενη πλειοψηφία της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας έχει διαμορφώσει ανάλογα το υπό συζήτηση νομοσχέδιο και ομόφωνα εισηγείται στη Βουλή την ψήφισή του σε νόμο.

Τα μέλη της επιτροπής, βουλευτές της κοινοβουλευτικής ομάδας του Δημοκρατικού Κόμματος, επιφυλάχθηκαν να εκφράσουν τις απόψεις τους για το υπό αναφορά νομοσχέδιο κατά τη συζήτησή του ενώπιον της ολομέλειας του σώματος.

Το μέλος της επιτροπής, βουλευτής των Ενωμένων Δημοκρατών, κ. Ανδρούλα Βασιλείου, διευκρινίζει ότι συμφωνεί με τις πιο πάνω απόψεις της πλειοψηφίας των μελών της επιτροπής, εκτός από αυτή που αφορά την αναλογία του ενός τρίτου, θεωρώντας την υπερβολικά ψηλή. Κατά την άποψή της, αν η εκπροσώπηση στο επίπεδο των τμημάτων καθοριστεί σε ποσοστό 25% επί του ακαδημαϊκού προσωπικού, θα είναι αρκούντως αποτελεσματική για τους σκοπούς που αυτή εξυπηρετεί.

15 Μαΐου 2002

     

Back ] Up ] Next ]    

     © Copyright 2000.  Η Βουλή των Αντιπροσώπων