Αρχείο

Back ] Up ] Next ]    

Εκθέσεις κοινοβουλευτικών επιτροπών

Έκθεση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων για τα νομοσχέδια που τιτλοφορούνται 1. «Ο περί Παροχής Ειδικών Χορηγιών (Τροποποιητικός) (Αρ. 3) Νόμος του 2001», 2. «Ο περί Παροχής Επιδόματος Τέκνου για Τρίτο Παιδί Νόμος του 2002» και 3. «Ο περί Παροχής Επιδόματος Μάνας (Τροποποιητικός) Νόμος του 2002»

Παρόντες:

Άντρος Κυπριανού, πρόεδρος Νίκος Πιττοκοπίτης
Σωτηρούλα Χαραλάμπους  
Ανδρέας Παπαπολυβίου Μη μέλη της επιτροπής:
Νίκος Τορναρίτης Μάριος Ματσάκης
Ζαχαρίας Ζαχαρίου Ανδρούλα Βασιλείου

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων μελέτησε τα πιο πάνω νομοσχέδια σε δύο συνεδρίες της που πραγματοποιήθηκαν την 31η Ιανουαρίου και στις 7 Φεβρουαρίου 2002. Στην πρώτη συνεδρία της επιτροπής κλήθηκαν και παρευρέθηκαν ο διευθυντής του Τμήματος Κοινωνικών Ασφαλίσεων του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων και εκπρόσωποι του Υπουργείου Οικονομικών, της Παγκύπριας Οργάνωσης Πενταμελούς Οικογένειας (ΠΟΠΟ), της Παγκύπριας Οργάνωσης Πολυτέκνων (ΠΟΠ) και του Παγκύπριου Συμβουλίου Ευημερίας.

Σκοπός του πρώτου υπό αναφορά νομοσχεδίου είναι η τροποποίηση της βασικής νομοθεσίας περί Ειδικών Χορηγιών, ώστε να παραχωρηθεί ειδική χορηγία ύψους £60 το χρόνο σε οικογένειες που έχουν τρία εξαρτώμενα παιδιά και λαμβάνουν επίδομα τέκνου με βάση τον περί Παροχής Επιδόματος Τέκνου για Τρίτο Παιδί Νόμο.

Σκοπός του δεύτερου υπό αναφορά νομοσχεδίου είναι η θέσπιση νέας νομοθεσίας που να προβλέπει την παροχή επιδόματος τέκνου σε οικογένειες που έχουν ή θα αποκτήσουν τρία εξαρτώμενα παιδιά, για τα οποία δεν παρέχεται επίδομα τέκνου, με βάση την υφιστάμενη νομοθεσία για παροχή επιδόματος τέκνου, που αφορά οικογένειες που έχουν τέσσερα τουλάχιστον εξαρτώμενα τέκνα. Ειδικότερα, σύμφωνα με την προτεινόμενη νομοθεσία, το επίδομα θα παρέχεται μόνο για ένα παιδί και η παροχή του θα τερματίζεται, όταν το τελευταίο παιδί της οικογένειας παύσει να είναι εξαρτώμενο. Το ύψος του εν λόγω επιδόματος ισούται με το ύψος του επιδόματος τέκνου για ένα παιδί, που παρέχεται με βάση την υφιστάμενη νομοθεσία περί Παροχής Επιδόματος Τέκνου. Περαιτέρω, με το ίδιο νομοθέτημα, ρυθμίζονται, μεταξύ άλλων, οι διαδικασίες υποβολής αιτήσεως για χορήγηση του επιδόματος, ο τρόπος και ο χρόνος παροχής του, οι υποχρεώσεις των δικαιούχων, καθώς και τα σχετικά αδικήματα και οι ποινές.

Σκοπός του τρίτου υπό αναφορά νομοσχεδίου είναι η τροποποίηση της νομοθεσίας περί Παροχής Επιδόματος Μάνας, ώστε να καταβάλλεται επίδομα μάνας και στις μάνες στις οποίες η παροχή επιδόματος τέκνου για τρίτο παιδί τερματίζεται. Περαιτέρω, στο ίδιο νομοσχέδιο προτείνεται η εισαγωγή πρόνοιας για αντιπροσώπευση θανόντων και ανίκανων προσώπων, που εκ παραδρομής δεν περιλήφθηκε στη βασική νομοθεσία.

Εισάγοντας το πρώτο υπό αναφορά νομοσχέδιο στην επιτροπή, η εκπρόσωπος του Υπουργείου Οικονομικών δήλωσε ότι με αυτό υλοποιείται αίτημα της ΠΟΠΟ το οποίο εγκρίθηκε με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου στις 8 Ιουνίου 2001. Η ετήσια δαπάνη για την παροχή αυτής της ειδικής χορηγίας των £60, όπως η ίδια ανέφερε, ανέρχεται στο ποσό του £1.100.000.

Εισάγοντας τα άλλα δύο νομοσχέδια στην επιτροπή, ο διευθυντής του Τμήματος Κοινωνικών Ασφαλίσεων δήλωσε ότι η παροχή των επιδομάτων που αναφέρονται σ’ αυτά εγκρίθηκε με την ίδια, όπως πιο πάνω, απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου μετά από αίτημα της ΠΟΠΟ. Η δαπάνη για την παροχή επιδόματος τέκνου για τρίτο παιδί σε οικογένειες με τρία παιδιά υπολογίστηκε, σύμφωνα με τον ίδιο εκπρόσωπο, σε £7.400.000, περίπου, για ολόκληρο το 2001 και η δαπάνη για το επίδομα μάνας υπολογίστηκε σε £300.000, περίπου, επίσης για ολόκληρο το 2001.

Τα τρία νομοθετήματα προτείνεται να τεθούν σε εφαρμογή από τη δημοσίευσή τους στην Επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας, εκτός από το άρθρο του νομοσχεδίου περί Παροχής Επιδόματος Μάνας που αναφέρεται στην αντιπροσώπευση θανόντων και ανίκανων προσώπων, το οποίο θα ισχύσει αναδρομικά από την 1η Οκτωβρίου 1999.

Επισημαίνεται ότι, σύμφωνα με το διευθυντή του Τμήματος Κοινωνικών Ασφαλίσεων, για να καταστεί δυνατή η εφαρμογή των νομοθετημάτων αυτών έγκαιρα, θα πρέπει η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων να στελεχωθεί με επιπρόσθετο προσωπικό, κάτι που έχει ήδη ζητηθεί από το Υπουργείο Οικονομικών.

Οι εκπρόσωποι της ΠΟΠΟ χαιρέτισαν την κατάθεση των υπό αναφορά νομοσχεδίων στη Βουλή, τα οποία, όπως δήλωσαν, αποτελούν υλοποίηση αιτημάτων τους που υποβλήθηκαν στην εκτελεστική εξουσία. Παράλληλα, όμως, άσκησαν κριτική για την καθυστέρηση που η κυβέρνηση επέδειξε στην κατάθεση των νομοσχεδίων αυτών στη Βουλή, καθώς και για την άρνησή της να δεχτεί να ισχύσει αναδρομικότητα στην εφαρμογή τους από τις 8 Ιουνίου 2001, ημερομηνία κατά την οποία το Υπουργικό Συμβούλιο ενέκρινε τις σχετικές χορηγίες και επιδόματα. Οι ίδιοι εκπρόσωποι ισχυρίστηκαν ότι ο αρμόδιος υπουργός, κατά τις συζητήσεις που προηγήθηκαν μεταξύ τους, υποσχέθηκε ότι θα ικανοποιήσει το αίτημά τους για αναδρομικότητα, πράγμα το οποίο όμως δεν υλοποιήθηκε με τα υπό αναφορά νομοσχέδια. Περαιτέρω, οι ίδιοι ισχυρίστηκαν ότι πρόκειται για νομοθετήματα των οποίων η ψήφιση θα συμβάλει στην απάμβλυνση του δημογραφικού προβλήματος.

Οι εκπρόσωποι της ΠΟΠ χαιρέτισαν την κατάθεση των υπό αναφορά νομοσχεδίων στη Βουλή, αλλά δήλωσαν ότι τα προτεινόμενα κίνητρα είναι ανεπαρκή, για να συμβάλουν ουσιαστικά στην επίλυση του δημογραφικού προβλήματος.

Οι εκπρόσωποι του Παγκύπριου Συμβουλίου Ευημερίας χαιρέτισαν επίσης την κατάθεση των υπό αναφορά νομοσχεδίων και δήλωσαν πως το επίδομα μάνας θα πρέπει να επεκταθεί σε όλες ανεξαίρετα τις μάνες.

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, αφού έλαβε υπόψη όλα όσα τέθηκαν ενώπιόν της, κατέληξε στις πιο κάτω παρατηρήσεις:

Ο πρόεδρος και τα μέλη της επιτροπής βουλευτές της κοινοβουλευτικής ομάδας ΑΚΕΛ-Αριστερά-Νέες Δυνάμεις, σε γραπτό υπόμνημα που κατέθεσαν στην επιτροπή, το οποίο υιοθετήθηκε και από την κοινοβουλευτική ομάδα του Δημοκρατικού Κόμματος, σημειώνουν τα ακόλουθα: «Επισημαίνουν με ιδιαίτερα έντονο τρόπο την καθυστέρηση που σημειώθηκε από πλευράς της εκτελεστικής εξουσίας στην κατάθεση του σχετικού νομοσχεδίου. Συγκεκριμένα ενώ το Υπουργικό Συμβούλιο πήρε τη σχετική απόφαση και την εξάγγειλε δημόσια στις 8/06/2001 (Αρ. Απ. 53766) εντούτοις τα σχετικά νομοσχέδια κατατέθηκαν το μεν πρώτο στις 29/10/2001 τα δε 2ον και 3ον στις 14/12/2001. Περαιτέρω οι ίδιοι βουλευτές επικρίνουν την άρνηση του αρμόδιου υπουργείου όπως διαβιβάστηκε στην επιτροπή, για αναδρομική παροχή αυτών των ωφελημάτων από το 2001 και αυτό παρά το γεγονός ότι στην εισηγητική έκθεση η αναφορά για το κόστος παροχών αφορά το 2001 και επιπρόσθετα ο Υπουργός Οικονομικών στην ομιλία του ενώπιον της Βουλής, κατά την κατάθεση των προϋπολογισμών, αναφερόμενος στις κοινωνικές παροχές της κυβέρνησης ανάφερε ως έτος εισαγωγής αυτών των μέτρων το 2001. Τέλος επισημαίνεται η ανάγκη τα υπουργεία που θα επιφορτιστούν τη διεκπεραίωση αυτών των ωφελημάτων τάχιστα να προχωρήσουν στις απαιτούμενες ενέργειες έτσι που να αρχίσει η άμεση καταβολή τους και να μην επαναληφθούν φαινόμενα όπως στην περίπτωση του επιδόματος μάνας όπου ενώ ο νόμος ψηφίστηκε τον Οκτώβρη του 1999 τα επιδόματα άρχισαν να καταβάλλονται το Μάιο του 2001 δημιουργώντας εύλογες υποψίες για τη σκοπιμότητα αυτής της ενέργειας.».

Το μέλος της επιτροπής βουλευτής της κοινοβουλευτικής ομάδας του Δημοκρατικού Κόμματος κ. Νίκος Πιττοκοπίτης, συμφωνώντας με τα πιο πάνω, πρόσθεσε ότι παρόμοια καθυστέρηση παρατηρήθηκε και με το επίδομα παθόντων, που ψηφίστηκε τον Απρίλιο του 2001. Με την επισήμανση αυτή συμφώνησαν και οι βουλευτές της κοινοβουλευτικής ομάδας ΑΚΕΛ-Αριστερά-Νέες Δυνάμεις.

Τα μέλη της επιτροπής βουλευτές της κοινοβουλευτικής ομάδας του Δημοκρατικού Συναγερμού, χαιρετίζοντας την κατάθεση των υπό αναφορά νομοσχεδίων, δήλωσαν ότι αυτά αποτελούν έκφραση κοινωνικής πολιτικής και προσφοράς ιδιαίτερα προς τις πενταμελείς οικογένειες και τις μάνες, στις οποίες θα συνεχίσει να παρέχεται το επίδομα και μετά τον τερματισμό της παροχής επιδόματος τέκνου για το τρίτο παιδί. Αναφορικά με την έναρξη ισχύος των υπό αναφορά νομοθετημάτων, οι ίδιοι βουλευτές τόνισαν ότι αυτά θα έπρεπε να ισχύσουν αναδρομικά από τις 8 Ιουνίου 2001, ημερομηνία έγκρισης των σχετικών παροχών από το Υπουργικό Συμβούλιο. Ωστόσο, δεδομένου του συνταγματικού κωλύματος που ενδεχομένως να προκύψει, αν η έναρξη της ισχύος τους καθοριστεί αναδρομικά από την ίδια τη Βουλή, εισηγούνται το θέμα της αναδρομικότητας να μελετηθεί από την εκτελεστική εξουσία, η οποία θα πρέπει να επανέλθει με εισηγήσεις της.

Υπό το φως των πιο πάνω, η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων ομόφωνα εισηγείται στη Βουλή την ψήφιση των υπό αναφορά νομοσχεδίων σε νόμους, αφού τροποποιηθεί ο τίτλος του πρώτου υπό αναφορά νομοσχεδίου, ώστε να αναφέρεται ως «Ο περί Παροχής Ειδικών Χορηγιών (Τροποποιητικός) Νόμος του 2002».

12 Φεβρουαρίου 2002

 

 

 

     

Back ] Up ] Next ]    

     © Copyright 2000.  Η Βουλή των Αντιπροσώπων