Αρχείο

Back ] Up ] Next ]    

Εκθέσεις κοινοβουλευτικών επιτροπών

Έκθεση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων για τους κανονισμούς που τιτλοφορούνται «Οι περί Βοηθών Καταστημάτων (Συμβουλευτικές Επιτροπές) Κανονισμοί του 2002»

Παρόντες:

Άντρος Κυπριανού, πρόεδρος Ζαχαρίας Ζαχαρίου
Σωτηρούλα Χαραλάμπους Νίκος Πιττοκοπίτης
Ανδρέας Παπαπολυβίου Αντιγόνη Παπαδοπούλου
Νίκος Τορναρίτης Γιώργος Βαρνάβα

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων μελέτησε τους πιο πάνω κανονισμούς σε πέντε συνεδρίες της που πραγματοποιήθηκαν στο διάστημα από 25 Οκτωβρίου 2001 μέχρι 10 Ιανουαρίου 2002. Στα πλαίσια των συνεδριάσεων αυτών κλήθηκαν και παρευρέθηκαν στην επιτροπή εκπρόσωποι των Υπουργείων Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, Εσωτερικών (επαρχιακές διοικήσεις), του Γραφείου του Γενικού Εισαγγελέα της Δημοκρατίας, του ΚΟΤ, της ΟΕΒ, του ΚΕΒΕ, της ΠΟΒΕΚ, των συνδικαλιστικών οργανώσεων ΠΕΟ, ΣΕΚ και ΔΕΟΚ, της Ένωσης Δήμων Κύπρου, της Ένωσης Κοινοτήτων Κύπρου, της Ένωσης Επιχειρήσεων Λιανικού Εμπορίου Κύπρου (ΕΝΕΛΕΚ), του Παγκύπριου Συνδέσμου Ιδιοκτητών Τουριστικών Καταστημάτων (ΠΑΣΙΤΚΑ), του Συνδέσμου Υπεραγορών Τροφίμων Κύπρου και του Συνδέσμου Μεγάλων Υπεραγορών, Πολυκαταστημάτων και Εμπορικών Κέντρων.

Σκοπός των υπό αναφορά κανονισμών, οι οποίοι εκδίδονται με βάση το άρθρο 21 του περί Βοηθών Καταστημάτων Νόμου, είναι ο καθορισμός των όρων εντολής και η λειτουργία συμβουλευτικών επιτροπών, που συστήνονται με βάση το προαναφερόμενο άρθρο, για να υποβάλλουν τις εισηγήσεις τους στον υπουργό, προτού αυτός λάβει την τελική του απόφαση και εκδώσει το σχετικό διάταγμα αναφορικά με τον καθορισμό των ορίων των τουριστικών ζωνών/περιοχών και της τουριστικής περιόδου, καθώς και το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων που εμπίπτουν σ’ αυτές.

Κατά την πρώτη συνεδρία της επιτροπής εκφράστηκαν διαφωνίες και επιφυλάξεις από τους ενδιαφερομένους αναφορικά με τον προτεινόμενο κανονισμό 4, που ρυθμίζει τη λειτουργία των συμβουλευτικών επιτροπών, γι’ αυτό και η επιτροπή ζήτησε από το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων να καθορίσει εκ νέου τις θέσεις του, ύστερα από συνεννόηση με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.

Υπό το φως των πιο πάνω, το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων συγκάλεσε ευρεία σύσκεψη και μαζί με τους ενδιαφερομένους συζήτησαν τα θέματα για τα οποία διατυπώθηκαν διαφωνίες και επιφυλάξεις στην επιτροπή. Οι απόψεις που εκφράστηκαν στη σύσκεψη αυτή από όλους τους φορείς, καθώς και οι τελικές θέσεις του υπουργείου διατυπώθηκαν σε σχετικό υπόμνημα, ημερομηνίας 20 Νοεμβρίου 2001, που κατατέθηκε στην επιτροπή.

Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, οι τελικές θέσεις του υπουργείου είναι οι ακόλουθες:

1. Αναφορικά με την εισήγηση στον προτεινόμενο κανονισμό 4(1), να συγκαλείται συνεδρία της συμβουλευτικής επιτροπής, όταν το ζητήσουν πέραν της μιας οργάνωσης και όχι όταν αυτή κρίνεται αναγκαία από τον υπουργό, το υπουργείο κατέληξε στη θέση να εισηγηθεί προσθήκη σχετικής διάταξης στους προτεινόμενους κανονισμούς, ώστε να συγκαλείται η επιτροπή τουλάχιστο μία φορά το χρόνο πριν από την έκδοση του σχετικού διατάγματος από τον υπουργό.

Τη θέση αυτή αποδέχτηκαν οι οργανώσεις ΠΕΟ, ΣΕΚ και ΔΕΟΚ, καθώς και η ΠΟΒΕΚ.

2. Αναφορικά με την εισήγηση στον προτεινόμενο κανονισμό 4(2), να ενημερώνεται ο υπουργός για όλες τις απόψεις που εκφράζονται στις συνεδρίες των συμβουλευτικών επιτροπών, το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων κατέληξε στη θέση να εισηγηθεί να παραμείνει ο προτεινόμενος κανονισμός, όπως αυτός κατατέθηκε στη Βουλή, καθότι κρίνει ότι δεν υπάρχει πρόβλημα να διαβιβάζονται στον υπουργό, μαζί με τις εισηγήσεις, και οι θέσεις των μελών, συμπεριλαμβανομένων και τυχόν διαφωνιών. Περαιτέρω, το υπουργείο θεωρεί αυτονόητο και αναμένει ότι οι εισηγήσεις που θα υποβάλλονται στον υπουργό από τις συμβουλευτικές επιτροπές θα είναι εμπεριστατωμένες και τεκμηριωμένες.

3. Τέλος, αναφορικά με τη διαφωνία στον προτεινόμενο κανονισμό 4(3), που αφορά την απαραίτητη συμμετοχή δύο κρατικών λειτουργών, προκειμένου να υπάρχει απαρτία στις συμβουλευτικές επιτροπές, το υπουργείο κατέληξε στη θέση να εισηγηθεί να παραμείνει ο προτεινόμενος κανονισμός, όπως αυτός κατατέθηκε στη Βουλή. Για το σημείο αυτό στο σχετικό υπόμνημα του υπουργείου αναφέρεται ότι υπήρξε κοινή αποδοχή να παραμείνει ο προτεινόμενος κανονισμός ως προτάθηκε, νοουμένου ότι θα διασφαλιστεί η παρουσία του εκπροσώπου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων με τον ορισμό αντικαταστάτη, ώστε να μπορεί να λειτουργεί η συμβουλευτική επιτροπή στην απουσία του διορισμένου μέλους.

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων μετά από διεξοδική μελέτη των πιο πάνω θέσεων, υιοθέτησε ομόφωνα τις τελικές εισηγήσεις του υπουργείου όσον αφορά τα θέματα σύγκλησης των συνεδριάσεων των συμβουλευτικών επιτροπών [κανονισμός 4(1)] και το περιεχόμενο των εισηγήσεων των επιτροπών αυτών προς τον υπουργό [κανονισμός 4(2)], αλλά διαφοροποίησε τον προτεινόμενο κανονισμό 4(3) για το θέμα της απαρτίας, διαγράφοντας την πρόνοια για την απαραίτητη συμμετοχή των δύο κρατικών λειτουργών, αφού, όπως είναι διατυπωμένη η πρόνοια του εν λόγω κανονισμού, ο πρόεδρος της επιτροπής, ο οποίος είναι κρατικός λειτουργός, πρέπει απαραίτητα να είναι παρών για να υπάρξει απαρτία.

Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, επιπρόσθετα με τα πιο πάνω, προβληματίστηκε για την εισαγωγή στους υπό συζήτηση κανονισμούς πρόνοιας για καθορισμό κριτηρίων των ορίων των τουριστικών ζωνών/περιοχών, θέση την οποία υιοθέτησαν οι οργανώσεις ΠΕΟ, ΔΕΟΚ, ΠΟΒΕΚ και Παγκύπριος Σύνδεσμος Ιδιοκτητών Τουριστικών Καταστημάτων. Τόσο το Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων όσο και οι υπόλοιπες ενδιαφερόμενες οργανώσεις διαφώνησαν με την εισαγωγή τέτοιων κριτηρίων στους υπό αναφορά κανονισμούς, υποστηρίζοντας ότι αφενός αυτά θα επηρεάζουν αρνητικά την ευελιξία των συμβουλευτικών επιτροπών και αφετέρου η εισαγωγή και εφαρμογή τους θα είναι δύσκολη από τις επιτροπές, λόγω των ιδιαιτεροτήτων που έχει κάθε περιοχή.

Η επιτροπή, αφού μελέτησε διεξοδικά το πιο πάνω θέμα, αποφάσισε ομόφωνα να συμπεριλάβει στους υπό συζήτηση κανονισμούς πρόνοια για καθορισμό του όρου “τουριστική περιοχή” κατά τρόπο γενικό, έτσι ώστε να μην περιορίζεται ο ρόλος των συμβουλευτικών επιτροπών και να ισχύει ένα ομοιόμορφο πλαίσιο για όλες τις επιτροπές.

Για το τελευταίο αυτό θέμα διατυπώθηκαν επιφυλάξεις μελών της επιτροπής κατά πόσο τα εν λόγω κριτήρια μπορούν, από καθαρά νομοτυπική άποψη, να ενσωματωθούν στους υπό αναφορά κανονισμούς χωρίς να υπάρχει ο κίνδυνος να εκδοθούν οι κανονισμοί καθ’ υπέρβασιν της εξουσιοδότησης του νόμου. Σχετικά με το θέμα αυτό ο εκπρόσωπος του Γραφείου του Γενικού Εισαγγελέα της Δημοκρατίας διαβεβαίωσε την επιτροπή ότι είναι δυνατή η ενσωμάτωση των κριτηρίων αυτών χωρίς να είναι απαραίτητη η τροποποίηση του νόμου με βάση τον οποίο εκδίδονται οι κανονισμοί αυτοί. Ο ίδιος εκπρόσωπος σημείωσε, ωστόσο, ότι τα εν λόγω κριτήρια στους κανονισμούς θεωρητικά θα δεσμεύουν μόνο τις συμβουλευτικές επιτροπές και όχι τον υπουργό. Αν πρόθεση της επιτροπής, τόνισε, είναι να δεσμευτεί ο υπουργός κατά την έκδοση των σχετικών διαταγμάτων, τότε θα πρέπει τα κριτήρια αυτά να ενσωματωθούν στη σχετική νομοθεσία.

Υπό το φως των πιο πάνω, η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων ομόφωνα εισηγείται στη Βουλή την έγκριση των υπό αναφορά κανονισμών, όπως αυτοί τελικά διαμορφώθηκαν, σύμφωνα με τις πιο πάνω διατυπωθείσες θέσεις της.

15 Ιανουαρίου 2002

 

     

Back ] Up ] Next ]    

     © Copyright 2000.  Η Βουλή των Αντιπροσώπων